Numer e‑materiału: 2.8.9.5

Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Was kannst du schon? Teste dich!/Co już potrafisz? Sprawdź się!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat zakupów i usług oraz podróżowania i turystyki.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza słownictwo z zakresu zakupów i podróży;

  • opisuje swój pobyt za granicą oraz zasady działania sklepu odzieżowego;

  • wymienia nazwy wybranych sklepów i je charakteryzuje.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym,

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania,

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne,

  • podejście międzykulturowe,

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe,

  • praktyczna – burza mózgów, dyskusja,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (audiobook),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie dzieli uczniów na trzy grupy, każda grupa otrzymuje jedno z pytań: Jaką rolę w twoim życiu odgrywają podróże? Jakie znasz miejsca w kraju i na świecie, w których można oddać się rozrywce i zakupom? Co kupujesz najchętniej, gdy jesteś w innym mieście lub kraju? Uczniowie w grupach dyskutują na temat zadany w pytaniu i prezentują na forum swoje wypowiedzi, będącę podsumowaniem dyskusji. Następnie nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i prosi ich o jego opisanie, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild?. Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi.

b) Faza realizacyjna:

  • Na podstawie tytułu e‑maila uczniowie zastanawiają się, czego może on dotyczyć. Następnie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Każdy uczeń przygotowuje trzy pytania do przeczytanego tekstu i zadaje je koledze/koleżance z ławki. Uczniowie odpowiadają na zadawane pytania. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 w części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują w parach dalsze polecenia do tekstu (Übung 2 oraz 3 w części Przeczytaj) w celu sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy przykłady rzeczowników złożonych z tekstu w części Przeczytaj: die Ladenbesitzerin, der Arbeitstag, das Bekleidungsgeschäft i pyta uczniów, czy w ich języku ojczystym występują takie rzeczowniki złożone oraz czy potrafią odgadnąć regułę, według której tworzy się rzeczowniki złożone w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel udziela uczniom wskazówek na podstawie Tipp zur Grammatik. Uczniowie wykonują samodzielnie Übung 3 z części Audiobook.

  • Uczniowie zapoznają się z tytułem nagrania do części audiobook i odpowiadają na pytania zapisane przez nauczyciela na tablicy multimedialnej: Wo kaufst du Klamotten? Bestellst du Kleidung manchmal auch im Internet? Po krótkiej dyskusji uczniowie słuchają audiobooka i na podstawie jego treści zaznaczają, które zdania, są zgodne z nagraniem (Übung 1). Następnie w parach łączą fragmenty zdań z nagrania (Übung 2), a następnie samodzielnie łączą części wyrazów (Übung 3). W Übung 4 uczniowie zaznaczają, czy zdania zgadzają się z treścią audiobooka.

  • Uczniowie uzupełniają dialogi pracując w parach (Aufgabe 1 i Aufgabe 6), a w ramach Aufgabe 3 wybierają poprawną reakcję w sytuacji komunikacyjnej. Następnie przyporządkowują samodzielnie odpowiednią reakcję na wypowiedź (Aufgabe 2), uzupełniają teksty (Aufgabe 4, Aufgabe 5) oraz opisują zdjęcie i przedstawioną na nim sytuację (Aufgabe 7), a następnie porównują swoje wypowiedzi z opisem zamieszczonym pod zdjęciem. Ćwiczenia te służą utrwaleniu słownictwa oraz struktur zawartych w tekście i audiobooku.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło meine perfekte Reise. Prosi uczniów, aby każdy podszedł do tablicy i zapisał jeden rzeczownik, czasownik lub przymiotnik komunikujący, co oznacza dla niego idealna podróż. Następnie nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat wypisanych pojęć, zadając im pytania, np.: Wie/Wann/Wohin reist du am liebsten?, Reist du lieber mit deinen Eltern oder mit deinen Mitschülern?, Byłby to wstęp do Aufgabe 8 z części Sprawdź się, które uczniowie pisemnie wykonają w domu.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia wyrażeń i zwrotów, które szczególnie okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla uczniów. Uczniowie mogą zanotować ważne wyrażenia i zwroty w swoim zeszycie lekcyjnym. Mogą to zrobić w formie listy, z wyróżnionymi słowami kluczowymi lub w formie krótkich zdań.

Praca domowa

  • W ramach Aufgabe 8 z części Sprawdź się uczniowie w formie e‑maila opisują swojej przyjaciółce pobyt w Berlinie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:

  • Przed lekcją: Nauczyciel rozdaje karteczki z wyrazami lub wyrażeniami dotyczącymi zakupów (karteczki są dwustronne, na jednej stronie zamieszczony jest wyraz w języku niemieckim, na odwrocie w języku polskim). Po sprawdzeniu znajomości znaczenia wyrazów uczniowie odkładają na bok karteczki z tymi wyrazami, które potrafią przetłumaczyć, a następnie przekładając kartki, uczą się pozostałych wyrażeń.

  • W trakcie lekcji: Uczniowie otrzymują wydrukowany i podzielony na fragmenty. W trakcie słuchania dopasowują pytania do odpowiedzi.

  • Po lekcji: Uczniowie przygotowują notatkę wizualną z nagrania audio.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec