Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.9.5
Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Was kannst du schon? Teste dich!/Co już potrafisz? Sprawdź się!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat zakupów i usług oraz podróżowania i turystyki.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
powtarza słownictwo z zakresu zakupów i podróży;
opisuje swój pobyt za granicą oraz zasady działania sklepu odzieżowego;
wymienia nazwy wybranych sklepów i je charakteryzuje.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym,
automotywacja i zachęcanie siebie do działania,
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
podejście międzykulturowe,
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe,
praktyczna – burza mózgów, dyskusja,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (audiobook),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie dzieli uczniów na trzy grupy, każda grupa otrzymuje jedno z pytań: Jaką rolę w twoim życiu odgrywają podróże? Jakie znasz miejsca w kraju i na świecie, w których można oddać się rozrywce i zakupom? Co kupujesz najchętniej, gdy jesteś w innym mieście lub kraju? Uczniowie w grupach dyskutują na temat zadany w pytaniu i prezentują na forum swoje wypowiedzi, będącę podsumowaniem dyskusji. Następnie nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i prosi ich o jego opisanie, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild?. Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi.
b) Faza realizacyjna:
Na podstawie tytułu e‑maila uczniowie zastanawiają się, czego może on dotyczyć. Następnie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Każdy uczeń przygotowuje trzy pytania do przeczytanego tekstu i zadaje je koledze/koleżance z ławki. Uczniowie odpowiadają na zadawane pytania. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 w części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują w parach dalsze polecenia do tekstu (Übung 2 oraz 3 w części Przeczytaj) w celu sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy przykłady rzeczowników złożonych z tekstu w części Przeczytaj: die Ladenbesitzerin, der Arbeitstag, das Bekleidungsgeschäft i pyta uczniów, czy w ich języku ojczystym występują takie rzeczowniki złożone oraz czy potrafią odgadnąć regułę, według której tworzy się rzeczowniki złożone w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel udziela uczniom wskazówek na podstawie Tipp zur Grammatik. Uczniowie wykonują samodzielnie Übung 3 z części Audiobook.
Uczniowie zapoznają się z tytułem nagrania do części audiobook i odpowiadają na pytania zapisane przez nauczyciela na tablicy multimedialnej: Wo kaufst du Klamotten? Bestellst du Kleidung manchmal auch im Internet? Po krótkiej dyskusji uczniowie słuchają audiobooka i na podstawie jego treści zaznaczają, które zdania, są zgodne z nagraniem (Übung 1). Następnie w parach łączą fragmenty zdań z nagrania (Übung 2), a następnie samodzielnie łączą części wyrazów (Übung 3). W Übung 4 uczniowie zaznaczają, czy zdania zgadzają się z treścią audiobooka.
Uczniowie uzupełniają dialogi pracując w parach (Aufgabe 1 i Aufgabe 6), a w ramach Aufgabe 3 wybierają poprawną reakcję w sytuacji komunikacyjnej. Następnie przyporządkowują samodzielnie odpowiednią reakcję na wypowiedź (Aufgabe 2), uzupełniają teksty (Aufgabe 4, Aufgabe 5) oraz opisują zdjęcie i przedstawioną na nim sytuację (Aufgabe 7), a następnie porównują swoje wypowiedzi z opisem zamieszczonym pod zdjęciem. Ćwiczenia te służą utrwaleniu słownictwa oraz struktur zawartych w tekście i audiobooku.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło meine perfekte Reise. Prosi uczniów, aby każdy podszedł do tablicy i zapisał jeden rzeczownik, czasownik lub przymiotnik komunikujący, co oznacza dla niego idealna podróż. Następnie nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat wypisanych pojęć, zadając im pytania, np.: Wie/Wann/Wohin reist du am liebsten?, Reist du lieber mit deinen Eltern oder mit deinen Mitschülern?, Byłby to wstęp do Aufgabe 8 z części Sprawdź się, które uczniowie pisemnie wykonają w domu.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia wyrażeń i zwrotów, które szczególnie okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla uczniów. Uczniowie mogą zanotować ważne wyrażenia i zwroty w swoim zeszycie lekcyjnym. Mogą to zrobić w formie listy, z wyróżnionymi słowami kluczowymi lub w formie krótkich zdań.
Praca domowa
W ramach Aufgabe 8 z części Sprawdź się uczniowie w formie e‑maila opisują swojej przyjaciółce pobyt w Berlinie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:
Przed lekcją: Nauczyciel rozdaje karteczki z wyrazami lub wyrażeniami dotyczącymi zakupów (karteczki są dwustronne, na jednej stronie zamieszczony jest wyraz w języku niemieckim, na odwrocie w języku polskim). Po sprawdzeniu znajomości znaczenia wyrazów uczniowie odkładają na bok karteczki z tymi wyrazami, które potrafią przetłumaczyć, a następnie przekładając kartki, uczą się pozostałych wyrażeń.
W trakcie lekcji: Uczniowie otrzymują wydrukowany i podzielony na fragmenty. W trakcie słuchania dopasowują pytania do odpowiedzi.
Po lekcji: Uczniowie przygotowują notatkę wizualną z nagrania audio.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0