Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Cechy sieci rzecznej Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

7) identyfikuje cechy sieci rzecznej Polski oraz na podstawie źródeł informacji weryfikuje hipotezy dotyczące perspektyw rozwoju żeglugi rzecznej w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia charakterystyczne cechy sieci wodnej Polski,

  • rozpoznaje i wskazuje zlewiska polskich rzek,

  • wylicza i opisuje główne rzeki w Polsce,

  • rozpoznaje i wskazuje na mapie polskie rzeki.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody nauczania: blended learning

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas Polski, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

Bajkiewicz‑Grabowska E., Magnuszewski A., Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematu: uczniowie wyjaśniają, czym jest sieć rzeczna.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału; w krótkim wykładzie omawia cechy sieci rzecznej Polski.

  • Nauczyciel wskazuje na mapie najdłuższe rzeki Polski.

  • Uczniowie w grupach zapoznają się z grafiką interaktywną, wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenia 6–8).

  • Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej cech sieci rzecznej Polski.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Mapy zawarte w e‑materiale pozwalają na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzują wiedzę ucznia. Grafika interaktywna ma na celu sprawdzenie wiedzy ucznia, a także poszerzenie jej, zmusza też ucznia do samodzielnej pracy i pogłębiania swoich wiadomości. Może zostać kontekstowo wykorzystana podczas lekcji poświęconych zróżnicowaniu sieci rzecznej na Ziemi (zakres podstawowy: IV. 4) oraz cechom ustrojów rzecznych (zakres rozszerzony: IV. 4)