Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Cechy sieci rzecznej Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
7) identyfikuje cechy sieci rzecznej Polski oraz na podstawie źródeł informacji weryfikuje hipotezy dotyczące perspektyw rozwoju żeglugi rzecznej w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia charakterystyczne cechy sieci wodnej Polski,
rozpoznaje i wskazuje zlewiska polskich rzek,
wylicza i opisuje główne rzeki w Polsce,
rozpoznaje i wskazuje na mapie polskie rzeki.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas Polski, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
Bajkiewicz‑Grabowska E., Magnuszewski A., Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematu: uczniowie wyjaśniają, czym jest sieć rzeczna.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału; w krótkim wykładzie omawia cechy sieci rzecznej Polski.
Nauczyciel wskazuje na mapie najdłuższe rzeki Polski.
Uczniowie w grupach zapoznają się z grafiką interaktywną, wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenia 6–8).
Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej cech sieci rzecznej Polski.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Mapy zawarte w e‑materiale pozwalają na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzują wiedzę ucznia. Grafika interaktywna ma na celu sprawdzenie wiedzy ucznia, a także poszerzenie jej, zmusza też ucznia do samodzielnej pracy i pogłębiania swoich wiadomości. Może zostać kontekstowo wykorzystana podczas lekcji poświęconych zróżnicowaniu sieci rzecznej na Ziemi (zakres podstawowy: IV. 4) oraz cechom ustrojów rzecznych (zakres rozszerzony: IV. 4)