Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Formularze i menu w projekcie strony internetowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
f) tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron; potrafi opublikować własną stronę w internecie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Stworzysz formularz.

  • Zaprojektujesz oraz umieścisz w projekcie strony menu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • metoda odwróconej klasy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dot. projektowania witryn www.

  2. Uczniowie przygotowują przykłady różnych typów menu.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia, które mają na celu ułatwienie im procesu projektowania strony.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel ustala z uczniami cele zajęć oraz kryteria sukcesu. Wprowadza ich w temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.

  3. Chętne lub wybrane osoby prezentują zebrane przez siebie przykłady. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jak powinna pod względem poprawnej nawigacji być skonstruowana strona www.

  4. Uczniowie w parach próbują powtórzyć przedstawione w e‑materiale działania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie porównują swoje rezultaty.

Praca domowa:

  1. Wykonaj wszystkie przedstawione w e‑materiale kroki, ale już dla twojej właściwej witryny.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie czy w grupach.