Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Opisujemy jakościowo oddziaływanie pola magnetycznego na przewodniki z prądem |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wykonuje prosty eksperyment z huśtawką magnetyczną i mówi, że tego samego rodzaju siła, która porusza huśtawkę, działa na uzwojenie (ramkę) w silniku elektrycznym. To powinno zachęcić uczniów do dalszej nauki, bo wiedzą, że silniki elektryczne są wszechobecne. Nauczyciel może posłużyć się tu e‑materiałem „Od jakich parametrów zależy wartość siły elektrodynamicznej - na podstawie doświadczeń”, w którym znajdzie odpowiednie eksperymenty. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, podobnie jak jest to zrealizowane w materiale, mówi w elementarny sposób o sile elektrodynamicznej i regule lewej dłoni ułatwiającej wyznaczenie kierunku i zwrotu siły elektrodynamicznej. Pokazuje na przykładzie ramki w polu magnetycznym, że rzeczywiście będzie się obracała za sprawą pary sił elektrodynamicznych. Teraz wyświetlony zostaje samouczek dotyczący modelu silnika liniowego wykorzystywanego w kolei magnetycznej i nauczyciel wskazuje uczniów, aby odpowiedzieli na pytania aktywizujące zawarte w samouczku. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadania: 2, 4, 5, i 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o oddziaływaniu pola magnetycznego na przewodniki z prądem uczniowie rozwiązują zadania: 1, 3, 6, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Jeśli nauczyciel nie skorzystał z samouczka podczas lekcji, uczniowie powinni samodzielnie zapoznać się z nim w domu i odpowiedzieć na pytania aktywizujące tam zawarte. |