Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wyznacz granicę zlewni
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
7) identyfikuje cechy sieci rzecznej Polski oraz na podstawie źródeł informacji weryfikuje hipotezy dotyczące perspektyw rozwoju żeglugi rzecznej w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozróżnia pojęcia: zlewisko, dorzecze, zlewnia,
podaje zasady wyznaczania granic pomiędzy zlewniami,
wyznacza na mapie działy wód.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, z mapą), gra edukacyjna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‑materiał, atlasy, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
Bajkiewicz‑Grabowska E., Magnuszewski A., Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Richling A., Ostaszewska K. (red.), Geografia fizyczna Polski, PWN, Warszawa 2005.
PRZEBIEG PRACY
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Korzystając z atlasu, uczniowie przypominają rzeki Polski.
Nauczyciel prosi o wskazanie wybranych rzek na ściennej mapie Polski. Następuje wspólne omówienie terminów: dorzecze, dział wodny, zlewnia, zlewisko.
Nauczyciel podaje temat lekcji i jej cele.
Faza realizacyjna
Korzystając z atlasów geograficznych i e‑materiału (mapa Dorzecza i zlewiska na terenie Polski w części „Przeczytaj”), uczniowie wskazują na mapie fizycznej Polski główne dorzecza i zlewiska.
Nauczyciel prosi o podanie rzek (dorzeczy) należących do zlewisk innych mórz niż Bałtyk (M. Czarnego i Północnego).
Pracując w parach, uczniowie przygotowują odpowiedź do polecenia: „W jaki sposób poprawnie wyznaczyć powierzchniowy dział wodny?”. Uczniowie wykorzystują tekst e‑materiału.
Nauczyciel podkreśla znaczenie znajomości rzeźby terenu w ustalaniu granicy między zlewniami i dorzeczami.
Korzystając z atlasu, uczniowie wyznaczają dział wodny między dorzeczem Odry i Wisły – wskazują go na mapie ściennej.
Korzystając z e‑materiału, nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób wyznacza się granicę zlewni od dowolnego punktu na rzece. Następnie nauczyciel wprowadza uczniów do gry dydaktycznej – przedstawia zasady i tematykę gry.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grą dydaktyczną i wykonują zawarte w niej polecenia. Zapisują efekty swojej pracy.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia pracę i zaangażowanie uczniów na lekcji.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami, a następnie przygotowuje uczniów do wykonania wybranych ćwiczeń z e‑materiału.
Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i o to, co było nową wiedzą dla uczniów, co było im znane, do czego mogą wykorzystać ćwiczone na lekcji umiejętności itp.
Praca domowa
Wyszukaj i wydrukuj z internetu mapę topograficzną (fragment) najbliższej okolicy Twojego miejsca zamieszkania. Wybierz na niej dowolny ciek wodny (rzekę), dla którego wyznaczysz (na mapie) granicę zlewni do wybranego profilu.
Nauczyciel może rozdać uczniom kserówki fragmentów mapy lub samodzielnie wykonać rysunki poziomicowe z ciekami wodnymi – na wzór tych zamieszczonych w grze edukacyjnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas lekcji dotyczącej zróżnicowania sieci rzecznej (zakres podstawowy: IV. 4). Może zostać też wykorzystana podczas lekcji, na której omawiane są ustroje rzeczne, w tym rzeki płynącej w najbliżej okolicy szkoły (zakres rozszerzony: IV. 4) lub przed warsztatem terenowym dotyczącym rzeki w najbliższej okolicy. Zawarta w e‑materiale gra edukacyjna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji (zwłaszcza dotyczy to tematyki sieci rzecznej).