Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Grupy językowe w Europie, czyli językowe koligacje

Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

VIII. Zróżnicowanie struktury społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.

Uczeń:

1) charakteryzuje strukturę językową świata oraz wyjaśnia proces upowszechniania się wybranych języków na świecie i podaje jego konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia rodziny i grupy językowe występujące w Europie,

  • omawia podstawowe klasyfikacje i podziały języków,

  • przyporządkowuje języki do rodzin językowych.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Szul R., Język, naród, państwo. Język jako zjawisko polityczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

PRZEBIEG LEKCJI

Na poprzedniej lekcji uczniowie otrzymują polecenie, by zapoznać się z e‑materiałem.

Faza wprowadzająca

  • Przestawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.

  • Uczniowie zgłaszają kwestie dla nich niezrozumiałe, nauczyciel wyjaśnia wskazane zagadnienia.

  • Powtórzenie najważniejszych informacji o grupach językowych na podstawie części „Przeczytaj” i grafiki interaktywnej.

  • W celu utrwalenia przedstawionych informacji uczniowie biorą udział w quizie „Jakim jestem językiem?”. Każdy uczeń otrzymuje kartkę z nazwą języka (wyboru języków dokonuje nauczyciel). Uczniowie nie mogą zobaczyć języka, który został im przydzielony, ale trzymają kartkę w taki sposób, aby inni widzieli przydzielony język. W każdej rundzie uczeń zadaje jedno pytanie. Odpowiedź ma pomóc w ustaleniu języka. W pytaniach nie można używać nazw państw, w których używa się tego języka, co oznacza, że skojarzenia z państwem należy budować w sposób pośredni. Uczniowie w pytaniach powinni posługiwać się nazwami grup językowych. Odpowiedzi na pytania udzielają wszyscy uczniowie. W przypadku klas o dużej liczbie osób uczniowie podzieleni są na zespoły 2- lub 3‑osobowe.

  • Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie i utrwalenie najważniejszych informacji omawianych podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, scharakteryzuj wybraną grupę językową występującą w Europie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać kontekstowo bądź uzupełniająco wykorzystana podczas realizacji tematów „Klasyfikacja języków świata” oraz „Jaki to język?”.