Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Grupy językowe w Europie, czyli językowe koligacje
Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Zróżnicowanie struktury społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.
Uczeń:
1) charakteryzuje strukturę językową świata oraz wyjaśnia proces upowszechniania się wybranych języków na świecie i podaje jego konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia rodziny i grupy językowe występujące w Europie,
omawia podstawowe klasyfikacje i podziały języków,
przyporządkowuje języki do rodzin językowych.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Szul R., Język, naród, państwo. Język jako zjawisko polityczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
PRZEBIEG LEKCJI
Na poprzedniej lekcji uczniowie otrzymują polecenie, by zapoznać się z e‑materiałem.
Faza wprowadzająca
Przestawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.
Uczniowie zgłaszają kwestie dla nich niezrozumiałe, nauczyciel wyjaśnia wskazane zagadnienia.
Powtórzenie najważniejszych informacji o grupach językowych na podstawie części „Przeczytaj” i grafiki interaktywnej.
W celu utrwalenia przedstawionych informacji uczniowie biorą udział w quizie „Jakim jestem językiem?”. Każdy uczeń otrzymuje kartkę z nazwą języka (wyboru języków dokonuje nauczyciel). Uczniowie nie mogą zobaczyć języka, który został im przydzielony, ale trzymają kartkę w taki sposób, aby inni widzieli przydzielony język. W każdej rundzie uczeń zadaje jedno pytanie. Odpowiedź ma pomóc w ustaleniu języka. W pytaniach nie można używać nazw państw, w których używa się tego języka, co oznacza, że skojarzenia z państwem należy budować w sposób pośredni. Uczniowie w pytaniach powinni posługiwać się nazwami grup językowych. Odpowiedzi na pytania udzielają wszyscy uczniowie. W przypadku klas o dużej liczbie osób uczniowie podzieleni są na zespoły 2- lub 3‑osobowe.
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie i utrwalenie najważniejszych informacji omawianych podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, scharakteryzuj wybraną grupę językową występującą w Europie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać kontekstowo bądź uzupełniająco wykorzystana podczas realizacji tematów „Klasyfikacja języków świata” oraz „Jaki to język?”.