Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.4.1
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Mein Traumberuf / Mój wymarzony zawód
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A 1+
Cel ogólny lekcji
Rozwijanie umiejętności opisywania zawodów i miejsc pracy w zawodach.
Podstawa programowa
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymieni nazwy zawodów i miejsc pracy;
poda przykłady czynności wykonywanych w zawodach;
stworzy tekst o zawodach i miejscach pracy w swojej rodzinie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada;
sam decyduje, jak wykonać opis osoby.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie - powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez używanie mimiki i gestu;
współpraca z innymi kolegami na tym samym lub bardzo podobnym poziomie językowym.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem czytanym, praca z ilustracją interaktywną;
praktyczna – techniki: gry dydaktyczne, opowiadanie, karty „flash cards”, zabawy fonetyczne, uczenie się od rówieśników (peer‑teaching);
aktywizująca – techniki: wyrażanie opinii, odpowiadanie na pytania, odgadywanie;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy, SOS - zbieranie i systematyzowanie materiału, metoda indukcyjna;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje ilustrację do tekstu Ein Arzt arbeitet im Krankenhaus i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel umieszcza na tablicy karty z nazwami zawodów; karty są odwrócone napisem do tablicy (w nauczaniu zdalnym lub na tablicy interaktywnej można skorzystać z narzędzi takich jak Wakelet). Uczniowie podają znane im nazwy zawodów w języku niemieckim. Nauczyciel odkrywa kartę z podaną nazwą i inicjuje ćwiczenie poprawnej wymowy poprzez zmobilizowanie uczniów do powtórzeń chóralnych, a następnie indywidualnych (kilkoro uczniów).
Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania informacji „Czy wiesz, że…” na temat wymarzonych zawodów dziewczynek i chłopców w Niemczech. Następnie przeprowadza krótką rozmowę na temat wymarzonych zawodów uczniów. Jeśli uczniowie nie znają nazwy jakiegoś zawodu, nauczyciel pomaga i zapisuje słowa na tablicy.
Nauczyciel przeprowadza krótką zabawę w „głuchy telefon”: uczniowie stoją jeden za drugim w kilku krótkich rzędach. Uczeń w ostatnim rzędzie szepcze na ucho stojącemu przed nim uczniowi nazwę zawodu; ostatni w rzędzie uczeń najpierw zapisuje usłyszaną nazwę, a potem ją głośno odczytuje.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają indywidualnie tekst Ein Arzt arbeitet im Krankenhaus, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Przedstawiają treść tekstu na forum w języku polskim.
Nauczyciel dzieli uczniów na pary. Uczniowie wykonują Übung 1‑3. w części Przeczytaj w celu sprawdzenia rozumienia tekstu oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z zawodami i miejscami ich wykonywania.
Nauczyciel dzieli tablicę na trzy części: DER -> WO? DIE -> WO? DAS -> WO?
Dotychczasowe pary łączą się w czwórki i wypisują z ilustracji interaktywnej najpierw rzeczowniki (według rodzajów; np. rzeczowniki rodzaju męskiego: DER KINDERGARTEN), a potem ich formę w celowniku z przyimkiem (np. IM KINDERGARTEN). Po wypełnieniu tabeli w grupach klasa wspólnie pod okiem nauczyciela uzupełnia dane na tablicy (metoda SOS).
Uczniowie odkrywają wspólnie znaczenie nowo poznanej konstrukcji gramatycznej: odmiana rzeczownika w celowniku (Dativ), analizując wspólnie zapis w Tipp zur Grammatik (metoda indukcyjna).
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia do części Ilustracja interaktywna, dotyczące kształcenia poprawnej wymowy i intonacji. W przypadku problemów nauczyciel pomaga uczniom.
Nauczyciel dokonuje podziału na grupy. Uczniowie wykonują najpierw pozostałe ćwiczenia utrwalające i rozszerzające słownictwo związane z nazwami zawodów i miejscami ich wykonywania oraz odmianą rzeczownika w celowniku. Następnie przygotowują zagadki dotyczące trzech zawodów. Każdy z członków grupy zapisuje je na kartce.
Uczniowie chodzą po klasie, starając się zadać swoją zagadkę jak największej liczbie uczniów z innych grup. Sami odgadują zagadki innych grup i „zbierają” jak najwięcej odpowiedzi na swoje pytania (metoda „spacer klasowy” w nauczaniu stacjonarnym; praca na czacie w nauczaniu zdalnym - uczniowie umieszczają swoje zagadki na czacie wspólnym; na indywidualny czat przesyłane są odpowiedzi).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie rysują odręcznie portret członka rodziny z atrybutem jego zawodu. Tworzą trzyzdaniowy tekst o tym, jaki zawód wykonuje dana osoba, co robi i gdzie pracuje. Uczniowie umieszczają swoją pracę w galerii na tablicy korkowej. W nauczaniu zdalnym przesyłają zdjęcia swojej pracy do galerii na wirtualnej tablicy.
Praca domowa
Uczniowie wykonują kolaż, w dowolnej formie, przedstawiający ich wymarzony zawód. Zadaniem uczniów jest napisanie trzech zdań o tym zawodzie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o zebranie słownictwa dotyczącego zawodów oraz miejsca ich wykonywania; uczniowie mogą skorzystać z ilustracji interaktywnej; jeśli nie znają jakiegoś słówka, korzystają ze słowniczka;
w trakcie lekcji: uczniowie przedstawiają przy pomocy pantomimy zawody, które zostały uwzględnione na ilustracji interaktywnej; pozostali uczniowie zgadują, o jaki zawód chodzi i podają pozostałe informacje, takie jak miejsce pracy i wykonywane w tym zawodzie czynności;
po lekcji: nauczyciel prosi o „dorysowanie” do ilustracji interaktywnej innych miejsc pracy (rozszerzamy „mapę” miasta).
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0