Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Charakterystyka prądowo‑napięciowa opornika i żarówki

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II.Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
6) analizuje charakterystykę prądowo‑napięciową elementów obwodu (zgodną lub niezgodną z prawem Ohma).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. rozpoznaje wykresy charakterystyki prądowo‑napięciowej oporników i żarówek;

  2. analizuje przebieg każdej z tych charakterystyk;

  3. wyjaśnia przyczyny różnic pomiędzy charakterystykami dla elementów różnego typu;

  4. stosuje zdobyte umiejętności do rozwiązania zadań pojęciowych i rachunkowych.

Strategie nauczania:

Strategia Kształcenia Wyprzedzającego

Metody nauczania:

pogadanka, burza mózgów

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

symulacja interaktywna, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Badanie i analiza charakterystyki prądowo napięciowej różnych przewodników”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów: wg części „Czy to nie ciekawe?”
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: Prawo Ohma.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o podanie (w formie burzy mózgów) różnych elementów i urządzeń elektrycznych, z którymi mieli do czynienia. Następnie uczniowie porządkują je na takie, które spełniają prawo Ohma i takie, które go nie spełniają. Wynik pracy na razie pozostaje bez komentarza.
Uczniowie pracują samodzielnie nad symulacją interaktywną.
Nauczyciel podsumowuje pracę oraz analizuje rezultaty uzyskane podczas symulacji, wg zagadnień w części „Warto przeczytać”.
Następuje powrót do wyników burzy mózgów i w razie potrzeby – poprawienie przyporządkowania.
Uczniowie rozwiązują zadania w parach w celu utrwalenia wiadomości i umiejętności.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań, których nie zdążyli rozwiązać w klasie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulację można wykorzystać także jako materiał do przygotowania się uczniów przy zastosowaniu strategii odwróconej klasy.