Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Istota zjawiska indukcji elektromagnetycznej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, rozszerzenie zapisów podstawy programowej. |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony IX. Magnetyzm. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Czym jest siła Lorentza?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie przypominają pojęcie siły Lorentza oraz strumienia magnetycznego. Wykonują zadanie 1. z zestawu ćwiczeń. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie oglądają animację dotyczącą wytwarzania prądu indukcyjnego na dwa sposoby. Przykładowe sytuacje zatrzymania animacji: Nauczyciel razem z uczniami dokonują podsumowania pracy z animacją i zapisują je w postaci wniosków. W ostatnim etapie lekcji uczniowie sporządzają krótką listę zasadniczych zastosowań technicznych indukcji elektromagnetycznej. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie wykonują zadania: 2., 3., 4. i 6. z zestawu ćwiczeń. Pozwalają one ocenić, na ile udało się zrealizować cele lekcji. | |
Praca domowa: | |
Jako pracę domową można zadać pozostałe zadania z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów w domu do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |