Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Czy pole magnetyczne Ziemi jest stałe w czasie? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended ‑ learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozmawia z uczniami o ziemskim polu magnetycznym – jaką ma strukturę i co jest jego prawdopodobnym źródłem. Zadaje pytanie, w jaki sposób pole magnetyczne ochrania Ziemię przed promieniowaniem kosmicznym. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel opowiada uczniom o wielkoskalowych zmianach pola magnetycznego Ziemi, prowadzących nawet do odwrócenia biegunów magnetycznych, co w historii Ziemi następowało wielokrotnie. Mówi o tym, skąd mamy informację na ten temat - o zapisie pozostałości magnetycznej w skałach magmowych. Na koniec nauczyciel dyskutuje z uczniami o skutkach burz magnetycznych wywołanych wybuchami koronalnymi plazmy na Słońcu. Do omówienia skutków słabnięcia pola magnetycznego Ziemi bardzo przydatna będzie grafika interaktywna, zastosowana wspólnie z uczniami, gdzie pokazane są pasy radiacyjne i obszar orbit satelitów i stacji kosmicznej. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel powinien wraz z uczniami rozwiązać zadania: 1, 2, 4 i 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 3, 5, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika interaktywna może pozostać niewykorzystana podczas lekcji i stanowić zadanie domowe, które będzie pomocne przy rozwiązywaniu pozostałych zadań. |