Autorka e‑materiału: Katarzyna Piotrowska

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Hydroponics: Sci‑Fi or the Farming of the Future? / Hydroponika – science fiction czy rolnictwo przyszłości?

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.12, I.13, III.4, III.7, V.5, V.8, V.10, V.12, V.13, VII.4, VII.15, VIII.1, XI, XII

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu bezglebowej uprawy roślin.

  2. Uczeń potrafi napisać rozprawkę o tym, czy rolnictwo hydroponiczne jest przyszłościowym kierunkiem w rolnictwie, czy też fikcyjną ideą.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat bezglebowej uprawy roślin.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat bezglebowej uprawy roślin.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z animacją)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pisze na tablicy wyraz hydroponics i pyta uczniów, co wiedzą na ten temat. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają dwa pierwsze akapity tekstu Hydroponics: Sci‑Fi or the Farming of the Future? i odpowiadają na na forum klasy na pytanie nauczyciela: In what way is being ‘eco’ synonymous with ‘pro‑future’?

  2. Uczniowie pracują w dwóch grupach: grupa A zapoznaje się z dwoma kolejnymi akapitami tekstu, grupa B czyta pozostałe dwa akapity. W ramach grup A i B uczniowie omawiają najistotniejsze kwestie poruszone we fragmentach, które przeczytali.

  3. Uczniowie pracują w parach (uczeń z grupy A i uczeń z grupy B) i dzielą się informacjami dotyczącymi hydroponiki, które zdobyli, czytając przydzielone im fragmenty tekstu. Na koniec nauczyciel pyta, czego uczniowie dowiedzieli się od kolegi/koleżanki. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  4. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Alternatywnie: uczniowie realizują zadania ustnie, w parach.

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach i uzasadniają je, odwołując się do treści ilustracji.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Ilustracja interaktywna). Odpowiedzi sprawdzane są w parach i na forum klasy. Dodatkowo uczniowie mogą w parach przećwiczyć słownictwo, którym uzupełnili te zadania. Zadają sobie na zmianę pytania do każdego ze zdań w taki sposób, żeby w odpowiedzi padło słowo, jakim uzupełnili lukę (np.: Hydroponics is characterised by {#predictability} because all the plants are continually monitored. – What is hydroponics characterised by?).

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują w parach Exercise 8 (Sprawdź się). Zwracają uwagę na to, aby w wypowiedziach używać poznanego na lekcji słownictwa dotyczącego omawianego zagadnienia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują z Exercise 9 (Sprawdź się): Hydroponic plant cultivation: the system of the future or a futuristic pipe dream? Write an essay in which you will discuss: • the benefits of hydroponic plant cultivation; • potential challenges or problems of the system. Use between 200 and 250 words.

Materiały pomocnicze:

Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując ilustrację interaktywną z e‑materiału, uczniowie przygotowują listę 10–12 pytań do jej treści. Na kolejnej lekcji, po sprawdzeniu poprawności pytań, uczniowie zadają sobie wzajemnie pytania i na zmianę odpowiadają na nie.