Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Nacjonalizm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
9) przedstawia założenia ideowe ruchów narodowych, regionalnych i separatystycznych oraz myśli propaństwowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących nacjonalizmu;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;
charakteryzuje założenia nacjonalizmu;
wskazuje najważniejsze cechy nacjonalizmu;
wskazuje przykłady ugrupowań nacjonalistycznych w Europie i na świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
mapa myśli;
prezentacja;
odwrócona klasa;
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie podzieleni na grupy szukają przykładów europejskich i światowych partii (współczesnych) o charakterze nacjonalistycznym. Notują również informacje na temat ich programów. Nauczyciel wskazuje, które osoby mają przygotować informacje na temat partii europejskich, azjatyckich, afrykańskich, amerykańskich.
2. Uczniowie zapoznają się z zamieszczonym w e‑materiale filmem.
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji i cel zajęć.
2. Klasa metodą burzy mózgów przypomina sobie, czym jest nacjonalizm i jakie są jego główne założenia.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zostają rozsadzeni według ustalonych przed lekcją grup. Przygotowują mapy myśli na temat wybranych partii nacjonalistycznych ze swojego kontynentu.
2. Grupy po kolei prezentują swoje mapy myśli. Osoby, które w danym momencie nie prezentują, notują w zeszytach najważniejsze informacje.
3. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
2. Chętna lub wybrana osoba podsumowuje zajęcia ze swojego punktu widzenia. Nauczyciel zwraca uwagę, czy w podsumowaniu zostało zawarte najistotniejsze informacje dotyczące różnych przejawów nacjonalizmu. W razie potrzeby uzupełnia podsumowanie.
Praca domowa:
Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
CBOS, Między patriotyzmem a nacjonalizmem, Komunikat z badań nr 151/2016, cbos.pl.
CBOS, Samoidentyfikacje i duma narodowa Polaków, Komunikat z badań BS/162/2004, cbos.pl.
Grzegorz Czajka, Zygmunt Balicki jako ideolog polskiego nacjonalizmu na przełomie XIX i XX wieku, ruj.uj.edu.pl.
Piotr Eckhardt, Istota, historia i mechanizmy nacjonalizmu gospodarczego, ruj.uj.edu.pl.
Łukasz Walczak, Górnośląskie tendencje odśrodkowe a polski ruch narodowy, ruj.uj.edu.pl.
Sławomir Cichy, Narodowość śląska: Jest czy nie ma? GUS policzył Ślązaków [WNIOSKI], dziennikzachodni.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film i audiobook mogą stać się zaproszeniem do dyskusji na temat tego, co nacjonalizm uznaje za zagrożenie i czy słusznie.