Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

8) charakteryzuje współczesne społeczeństwo i analizuje jego cechy (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe i informacyjne).

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

13) analizuje uwarunkowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego; przedstawia strategię rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcia społeczeństwa informacyjnego i technologii informacyjno‑komunikacyjnych;

  • charakteryzuje społeczeństwo informacyjne;

  • ocenia stan budowania społeczeństwa informacyjnego w Polsce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca;

  • metaplan;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3 i A4, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Pierwsza z grup ma zdefiniować pojęcie „społeczeństwo informacyjne”, a druga „technologie informacyjno‑komunikacyjne”. Na kartce A3 każda z grup metodą burzy mózgów wypisuje swoje skojarzenia z danym pojęciem, a następnie na podstawie skojarzeń definiuje pojęcie.

3. Wskazane osoby przedstawiają wynik pracy na forum klasy. Uczniowie z drugiej grupy mogą zadawać pytania oraz zgłaszać swoje uwagi, co do przedstawionej definicji.

4. Grupy poprawiają swoje definicje na podstawie uwag, są one ponownie przedstawiane i przyjmowane na forum klasy.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie czytają treść e‑materiałów.

2. Na podstawie e‑materiałów oraz wcześniejszej pracy w grupach dochodzi do rozmowy na temat relacji między pojęciami „technologii informacyjno‑komunikacyjnych” i „społeczeństwa informacyjnego”. Należy zwrócić szczególną uwagę na cechy charakteryzujące społeczeństwo informacyjne (cechy te uczniowie mogą wypisać na tablicy). Wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

3. Uczniowie zapoznają się z multimedium, a następnie wykonują do niego ćwiczenia.

4. Uczniowie dzielą się na grupy kilkuosobowe. Każda z grup wykonuje metaplan odnośnie do stanu rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce:

  • jak jest?

  • jak powinno być?

  • dlaczego nie jest tak, jak powinno być?

  • co należy zrobić, aby było tak, jak powinno być?

5. Każda z grup przedstawia wyniki swojej pracy na forum, po czym uczniowie przechodzą do dyskusji na temat stanu społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie odnoszą się do twierdzenia, że w dniu, w którym technologia przewyższy ludzkie interakcje, świat będzie miał generację idiotów. Nauczyciel może zastosować mechanizm głosowania – wyświetlić na tabletach uczniów pytanie jednokrotnego wyboru, a wyniki przeprowadzonej sondy przedstawić na tablicy interaktywnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

ePolska. Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001–2006, historiainformatyki.pl.

Strategia informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej – ePolska na lata 2004–2006, ekonomiaspoleczna.gov.pl.

Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 oraz perspektywiczna prognoza transformacji społeczeństwa informacyjnego do roku 2020, historiainformatyki.pl.

Szczegółowy opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020, polskacyfrowa.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem wcześniej i zastanowić się nad stanem społeczeństwa informacyjnego w Polsce oraz wyzwaniami związanymi z jego kształtowaniem.