Numer e‑materiału: 2.5.2.1

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Mein Zimmer, meine Welt / Mój pokój, mój świat

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania pokoju i wyrażania preferencji na temat umeblowania.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni meble znajdujące się w pokoju;

  • nazwie lokalizację poszczególnych mebli;

  • opisze swój pokój.

Cele motywacyjne:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach,

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym,

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;

  • automotywacja i zachęcenie do działania.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca z źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe, analiza umeblowania pokoju;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna –udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy, programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Mein Zimmer” i prosi uczniów o podanie wyrazów i zwrotów, które już znają i które kojarzą im się z opisem pokoju. Podane przez uczniów wyrazy i zwroty zapisuje na tablicy. W ten sposób aktywizowana jest dotychczasowa wiedza uczniów na temat umeblowania pokoju nastolatka.

b) Faza realizacyjna:

  • Przed zapoznaniem się z tekstem z części Przeczytaj nauczyciel zadaje pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Uczniowie przyglądają się obrazkowi pod tekstem i opisują go, wykorzystując zgromadzone na tablicy słownictwo. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Was gefällt euch besonders in dem Zimmer von Fabian? Na tym etapie nauki nauczyciel nie wymaga odpowiedzi pełnym zdaniem. Uczniowie mogą odpowiadać jednym słowem. Następnie uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj i porównują go z pokojem przedstawionym na ilustracji.

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na użycie przyimków miejsca w tekście. Zapisuje na tablicy przykłady:

  • der Schreibtisch → am/an dem Schreibtisch

  • die Ecke → in der Ecke

  • das Regal -- im/in dem Regal

  • Nauczyciel poleca porównanie przykładów z informacją zawartą w Tipp zur Grammatik, a następnie objaśnia znaczenie nieznanych przyimków.

  • Uczniowie utrwalają użycie przyimków z celownikiem, wykonując Übung 1‑3 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 1‑4 w części Sprawdź się.

  • Uczniowie zapoznają się z nagraniem z części Plik audio. Na podstawie nagrania uczeń ma za zadanie przemeblować pokój, czyli poustawiać meble zgodnie z nagraniem. Swoje rozwiązanie porównuje z transkrypcją tekstu. W ostatnim zadaniu uczeń ma możliwość opisać swój pokój, dzięki czemu rozwija sprawność pisania.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie opisują pokoje. W tym celu można zaproponować technikę dyktanda rysunkowego. Jako przygotowanie do przeprowadzenia dyktanda można polecić uczniom wykonanie Aufgabe 5 z części Sprawdź się. Dyktando można przeprowadzić w parach lub w grupach kilkuosobowych, gdzie jeden uczeń opisuje pokój, zaś pozostali go rysują. Można użyć w tym celu zdjęć pokoi z dowolnego podręcznika, katalogu lub z Internetu.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową proponuje się Aufgabe 6, które będzie stanowiło przygotowanie do wykonania Aufgabe 8. Jest to zadanie otwarte. Uczeń opisuje swój pokój, może go również narysować. Zadanie ma na celu utrwalenie użycia przyimków miejsca z celownikiem oraz poprawnej pisowni.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniom, którzy mają trudności z rozumieniem tekstów słuchanych, można zaproponować zapoznanie się z plikiem audio i załączoną transkrypcją przed lekcją;

  • w trakcie lekcji: meblowanie pokoju z wykorzystaniem narzędzia interaktywnego; jeśli lekcja odbywa się w klasie szkolnej, nauczyciel odtwarza tekst na forum klasy; w sytuacji nauczania zdalnego, każdy z uczniów może odtworzyć tekst na swoim urządzeniu; słuchanie opisu pokoju i jednoczesne ustawianie mebli będą stanowiły przygotowanie do zadania podsumowującego, jakim będzie dyktando wizualne;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia przyimków miejsca z celownikiem i swojego opisu pokoju.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec