Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyczyny i skutki bezrobocia w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

5) wyjaśnia zmiany w strukturze zatrudnienia, podaje przyczyny bezrobocia i analizuje przestrzenne zróżnicowanie rynku pracy w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejetności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, jakie są przyczyny bezrobocia,

  • analizuje dane GUS dotyczące bezrobocia w Polsce,

  • wymienia negatywne i pozytywne skutki bezrobocia,

  • wyjaśnia, czym jest stopa bezrobocia

  • określa, jaka stopa bezrobocia jest w Polsce i jakie jest jej zróżnicowanie regionalne,

  • charakteryzuje przyczyny regionalnego zróżnicowania stopy bezrobocia.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, roczniki statystyczne, strona internetowa GUS

Materiały pomocnicze

Batorska U., Rodzaje i struktura bezrobocia w Polsce, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2005, nr 1, s. 239–250.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wykorzystując treści zawarte w e‑materiale, uczniowie wyjaśniają pojęcia: ludność aktywna zawodowo, ludność bierna zawodowo, ludność w wieku przedprodukcyjnym, produkcyjnym, poprodukcyjnym.

Faza realizacyjna

  • W ramach wspólnej dyskusji uczniowie wyjaśniają, kogo w Polsce uważa się za osobę bezrobotną (osobę w wieku produkcyjnym, niepracującą, aktywnie poszukującą pracy). Nauczyciel podaje, że jednym z najczęściej stosowanych mierników bezrobocia jest stopa bezrobocia – pogadanka.

  • Uczniowie wyjaśniają, jakie są przyczyny bezrobocia w Polsce, z czego wynika bezrobocie, następnie przedstawiają skutki bezrobocia: ekonomiczne, społeczne i psychologiczne. Uczniowie wymieniają też pozytywne skutki bezrobocia.

  • Korzystając z grafiki interaktywnej, uczniowie podzieleni na czteroosobowe grupy starają się wyjaśnić, jakie są przyczyny regionalnego zróżnicowania stopy bezrobocia w Polsce, uwzględniając liczbę bezrobotnych w podziale na płeć. Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.

  • Uczniowie na podstawie grafiki interaktywnej dokładniej omawiają przestrzenne zróżnicowanie bezrobocia w Polsce.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie, wspierani przez nauczyciela, formułują wnioski końcowe.

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat: „Sposoby aktywizacji osób bezrobotnych i metody przeciwdziałania wzrostowi bezrobocia”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących bezrobocia (zakres rozszerzony: XVI. 3, XXI. 6).