Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny i skutki bezrobocia w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
5) wyjaśnia zmiany w strukturze zatrudnienia, podaje przyczyny bezrobocia i analizuje przestrzenne zróżnicowanie rynku pracy w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejetności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, jakie są przyczyny bezrobocia,
analizuje dane GUS dotyczące bezrobocia w Polsce,
wymienia negatywne i pozytywne skutki bezrobocia,
wyjaśnia, czym jest stopa bezrobocia
określa, jaka stopa bezrobocia jest w Polsce i jakie jest jej zróżnicowanie regionalne,
charakteryzuje przyczyny regionalnego zróżnicowania stopy bezrobocia.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, roczniki statystyczne, strona internetowa GUS
Materiały pomocnicze
Batorska U., Rodzaje i struktura bezrobocia w Polsce, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2005, nr 1, s. 239–250.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wykorzystując treści zawarte w e‑materiale, uczniowie wyjaśniają pojęcia: ludność aktywna zawodowo, ludność bierna zawodowo, ludność w wieku przedprodukcyjnym, produkcyjnym, poprodukcyjnym.
Faza realizacyjna
W ramach wspólnej dyskusji uczniowie wyjaśniają, kogo w Polsce uważa się za osobę bezrobotną (osobę w wieku produkcyjnym, niepracującą, aktywnie poszukującą pracy). Nauczyciel podaje, że jednym z najczęściej stosowanych mierników bezrobocia jest stopa bezrobocia – pogadanka.
Uczniowie wyjaśniają, jakie są przyczyny bezrobocia w Polsce, z czego wynika bezrobocie, następnie przedstawiają skutki bezrobocia: ekonomiczne, społeczne i psychologiczne. Uczniowie wymieniają też pozytywne skutki bezrobocia.
Korzystając z grafiki interaktywnej, uczniowie podzieleni na czteroosobowe grupy starają się wyjaśnić, jakie są przyczyny regionalnego zróżnicowania stopy bezrobocia w Polsce, uwzględniając liczbę bezrobotnych w podziale na płeć. Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie na podstawie grafiki interaktywnej dokładniej omawiają przestrzenne zróżnicowanie bezrobocia w Polsce.
Faza podsumowująca
Uczniowie, wspierani przez nauczyciela, formułują wnioski końcowe.
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Praca pisemna na temat: „Sposoby aktywizacji osób bezrobotnych i metody przeciwdziałania wzrostowi bezrobocia”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących bezrobocia (zakres rozszerzony: XVI. 3, XXI. 6).