Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.14.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mehr als eine Suppenküche / Więcej niż kuchnia dla ubogich
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na tematy dotyczące problemów współczesnego świata ze szczególnym uwzględnieniem problemu bezdomności.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie bezdomności,
wymienia przyczyny bezdomności,
wskazuje sposoby pomocy ludziom dotkniętym bezdomnością.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybieranie najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, poprawienie błędów;
współpraca z koleżankami/kolegami na tym samym poziomie językowym oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego.
Metody i formy nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne, „skrzynka pytań”, dyskusja dydaktyczna (burza mózgów);
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
skrzynka z pytaniami,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i spróbowali swoimi słowami zdefiniować, co znaczy wyraz obdachlos.
Następnie zwraca uwagę uczniów na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Nauczyciel prosi uczniów o wymianę własnej wiedzy i doświadczeń na temat bezdomności, form pomocy czy reakcji na ten problem w społeczeństwie (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Mein Leben auf der Straße. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Następnie uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując zadania z części Przeczytaj (zadanie prawda/fałsz, porządkowanie informacji, praca ze słownictwem).
W tej części lekcji nauczyciel może zainicjować krótką rozmowę, która będzie stanowiła podsumowanie pracy z tekstem źródłowym. Może np. poprosić dwoje uczniów o wcielenie się w role bohaterów z tekstu (Patrizii i Roberta), a pozostałych uczniów o zadawanie im pytań dotyczących historii ich życia. W ten sposób uczniowie utrwalają poznane struktury leksykalne, a nauczyciel ma możliwość sprawdzenia, czy uczniowie w pełni zrozumieli treść tekstu.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium Die Gesichter der Obdachlosigkeit (prezentacja multimedialna). Nauczyciel wyświetla najpierw zdjęcia z poszczególnych slajdów i prosi uczniów o krótki komentarz do każdego z nich. Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, np.: Was symbolisiert dieses Foto? (slajd 1), Was für ein Problem hat der Mann? Was meinst du? (slajd 2), Womit verbindest du die Begriffe? (slajd 3), wskazuje uczniów, którzy udzielą na nie odpowiedzi.
Następnie uczniowie analizują treść prezentacji multimedialnej i zapoznają się z nowym słownictwem. Uczniowie pracują w parach i sprawdzają stopień zrozumienia treści multimedium: porządkują informacje, dopasowują poszczególne elementy do siebie, uzupełniają zdania (Übung 1–3 w części Prezentacja multimedialna).
W ramach podsumowania pracy z prezentacją multimedialną nauczyciel może poprosić uczniów o krótkie (dwuzdaniowe) refleksje na temat bezdomności oraz różnych możliwości pomocy. Mogą to być odpowiedzi na pytania: Czego dowiedziałaś/dowiedziałeś się z prezentacji? Co było dla ciebie nowe? Czego nie wiedziałaś/wiedziałeś o bezdomności?
Następnie uczniowie w parach utrwalają poznane struktury leksykalno‑gramatyczne przy pomocy zestawu zadań interaktywnych.
c) Faza podsumowująca
W tej fazie lekcji uczniowie podsumowują uzyskane informacje. Jeden uczeń rozpoczyna podsumowanie, definiując pojęcie bezdomności, a każdy następny dodaje do wypowiedzi koleżanki/kolegi informację, której nie podali poprzedni uczniowie. Powinny to być informacje na temat bezdomności, jej przyczyn oraz sposobów lub inicjatyw pomocy ludziom dotkniętym bezdomnością.
Na zakończenie lekcji w ramach podsumowania nauczyciel organizuje technikę aktywizującą – „skrzynkę pytań”. Nauczyciel umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego tematu. Uczniowie podchodzą i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Technikę można wzbogacić o element rywalizacji – klasę podzielić na dwie lub trzy grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi.
Praca domowa
Uczeń pisze pytania, które chciałby zadać osobie dotkniętej problemem bezdomności, lub apel do kolegów z propozycjami pomocy ludziom bezdomnym, wykorzystując Aufgabe 7 lub 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, wprowadzenie do problemu; uczniowie przygotowują fiszki do tematu;
w trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych; uczniowie w parach wybierają jedno ze zdjęć z prezentacji i piszą historię osoby znajdującej się na zdjęciu, opowiadania przedstawiają na forum klasy;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa; prezentacja może być wykorzystana jako forma elektronicznej notatki z lekcji, może także służyć jako wzorzec do przygotowania prezentacji na inny, równie ważny społecznie temat.
Wykaz źródeł:
Indeks górny Źródło: dostępny w internecie: https://www.hinzundkunzt.de/neue-unterrichtsmaterialien-ueber-obdachlosigkeit/ [dostęp 25.01.2024]. Indeks górny koniec Źródło: dostępny w internecie: https://www.hinzundkunzt.de/neue-unterrichtsmaterialien-ueber-obdachlosigkeit/ [dostęp 25.01.2024].
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0