Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Klasyfikacja reakcji jądrowych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | concept mapping / mind mapping – tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli |
Metody nauczania: | rozwiazywanie problemów, dyskusja |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | mapa pojęciowa „Klasyfikacja reakcji jądrowych”, zestaw zadań interaktywnych |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Liczba atomowa i liczba masowa, czyli jak opisać skład jądra atomu?”, „Zapis równań reakcji jądrowych”, „Rozszczepienie jąder”, „Zasada zachowania ładunku elektrycznego i całkowitej liczby nukleonów w reakcjach jądrowych”, „Badanie reakcji jądrowych” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie: Trochę informacji na temat kontrolowanej syntezy termojądrowej i programu ITER.
| |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań interaktywnych nr: 4 i 6. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań interaktywnych nr: 3, 5 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Mapę pojęciową można wykorzystać podczas lekcji tak jak opisano w scenariuszu. Może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia i powtórzenia klasyfikacji reakcji jądrowych. |