Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Live Music! / Muzyka na żywo!

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, III.4, III.7, V.1, V.2, V.6, VII.4, VII.5, VII.8, VIII.3, XIII, X

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z muzyką graną na żywo, instrumentami oraz muzykami.

  2. Uczeń potrafi opisać preferencje muzyczne.

  3. Uczeń potrafi wymienić instrumenty typowe dla muzyki klasycznej.

  4. Uczeń potrafi przedstawić i uzasadnić opinię na temat muzyki klasycznej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat muzyki i koncertów.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat muzyki klasycznej.

  3. Uczeń kształtuje świadomość różnic między stylami muzycznymi i rodzajami koncertów.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu; błąd jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcia na początku sekcji Wprowadzenie i Przeczytaj. Pyta się klasy:

  • Have you ever been to a concert? If not, what kind of concert would you like to attend in the future?

  • What was the best/last concert you went to?

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Live Music is Life Itself i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie rozmawiają w małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj):

  • Do you attend live concerts? Why? / Why not?

  • Which type of live music do you prefer and why?

Po zakończeniu rozmów reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  1. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna)

  2. Uczniowie zapoznają się kolejno z obiema ilustracjami interaktywnymi, a następnie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Ilustracja interaktywna):

  • Which of the instruments would you like to learn to play and why?

  • Which instrument seems difficult to play to you and why?

Wskazane osoby relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  1. Uczniowie uzupełniają w parach Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się). Prezentują odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie pracują w parach i ustnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się): Describe the picture using 4–5 sentences, then answer the two questions:

  • Do you like listening to classical music? Why? Why not?

  • Do you think classical music concerts are mostly for the older generation? Why? Why not?

Wskazane osoby prezentują opinie swoich rozmówców na forum klasy.

Alternatywnie: Uczniowie, pracując w parach, opisują jedynie zdjęcie z ćwiczenia, a na pytania odpowiadają w formie klasowej dyskusji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 4–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Recently you went to a classical music concert, which was a bit unusual. Write a letter to your British friend, and:

  • explain why you decided to go to this concert;

  • describe what was unusual about it;

  • express your opinion about classical music;

  • encourage your friend to take part in a similar event and ask them to write to you their opinion about it.

Na kolejnej lekcji praca domowa jest sprawdzana na forum klasy, a prace pisemne są zbierane do oceny indywidualnej.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą mapę pojęć ze słownictwem z dwuczęściowej ilustracji interaktywnej w e‑materiale. Na przyszłej lekcji oprowadzają partnerów z ławki po swoich mapach, tłumacząc swój tok myślenia w trakcie przygotowywania mapy.