Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne atrakcje turystyczne wybranych regionów świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

5) na podstawie zebranych informacji, danych statystycznych i map formułuje wnioski dotyczące atrakcyjności wybranych regionów turystycznych świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia główne atrakcje turystyczne w wybranych regionach świata,

  • omawia walory przyrodnicze i pozaprzyrodnicze wybranych regionów świata,

  • wymienia rodzaje turystyki charakterystyczne dla wybranych obszarów.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Kruczek Z., Od egipskich piramid po Disneylandy. Szkice o ewolucji atrakcji turystycznych, [online], dostępny w internecie: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon‑element‑000171464479, „Folia Turistica” 2014, nr 31, s. 9–30.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przypomnienie lub omówienie pojęcia „atrakcyjność turystyczna”.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • W ramach wspólnej dyskusji uczniowie, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału oraz własnej wiedzy, wymieniają i krótko charakteryzują główne regiony turystyczne na świecie, wymieniają znane atrakcje turystyczne, oceniają atrakcyjność turystyczną poszczególnych regionów i wskazują czynniki, które na nią wpływają. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • W następnej części lekcji uczniowie zapoznają się z audiobookiem zawartym w e‑materiale. W grupach wykonują polecenie do audiobooka, po upływie ustalonego czasu wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują rezultaty pracy.

  • Następnie uczniowie dobierają się w pary i przystępują do gry edukacyjnej. Po zakończeniu gry uczniowie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, krótko charakteryzują wybrane atrakcje turystyczne wymienione w grze.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Ocena pracy uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • Wykonanie (indywidualnie lub w grupach) prezentacji multimedialnej dotyczącej atrakcji turystycznych wybranych krajów lub regionów świata.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grę edukacyjną oraz audiobook można wykorzystać podczas innych zajęć dotyczących turystyki i atrakcji turystycznych (zakres podstawowy: XII. 3, XIII. 5; zakres rozszerzony: XII. 5).