Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Reguła prawej dłoni do wyznaczania zwrotu linii pola magnetycznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Magnetyzm. Uczeń:
1) posługuje się pojęciem pola magnetycznego; rysuje linie pola magnetycznego w pobliżu magnesów stałych i przewodników z prądem (przewodnik prostoliniowy, zwojnica).

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
1) posługuje się pojęciem pola magnetycznego; rysuje linie pola magnetycznego w pobliżu magnesów stałych i przewodników z prądem (przewodnik prostoliniowy, zwojnica).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. narysuje linie pola magnetycznego w pobliżu przewodników z prądem o różnych kształtach – prostoliniowego, kołowego, tworzącego zwojnicę;

  2. zastosuje regułę prawej dłoni do wyznaczania zwrotu linii pola magnetycznego, pochodzącego od przewodników z prądem o różnych kształtach; w szczególności: przewodnika prostoliniowego, kołowego i zwojnicy;

  3. wyznaczy kierunek prądu w przewodniku na podstawie zwrotu linii pola magnetycznego tego prądu.

Strategie nauczania

blended‑learning

Metody nauczania

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie koncepcji linii pola jako sposobu obrazowania tego pola. Wspólnie dochodzą do wniosku, że metoda posługiwania się żelaznymi opiłkami do pokazania kształtu linii pola może być stosowana niezależnie od źródła pola magnetycznego – zarówno dla magnesów, jak i przewodników z prądem. Przypominają wiadomości o wektorze indukcji magnetycznej, który charakteryzuje pole magnetyczne i jest styczny do linii pola. Zwrot linii pola magnetycznego pokazuje zwrot wektorów B.

Faza realizacyjna:

Uczniowie przypominają kształt linii pola magnetycznego pochodzącego od przewodnika prostoliniowego, kołowego oraz zwojnicy, w których płynie prąd. Nauczyciel wyjaśnia lub pokazuje, w jaki sposób za pomocą igły magnetycznej można ustalić zwrot linii pola. Podaje regułę prawej dłoni do wyznaczania zwrotu linii pola magnetycznego i pokazuje na przykładach, w jaki sposób ją się stosuje.
Film samouczek, z którym uczniowie zapoznają się indywidualnie, ma na celu nauczenie ich stosowania reguły w praktyce. Zawarte w nim pytania powinny być dobrym treningiem.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej uczniowie rozwiązują w parach zadania: 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę pracy uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3, 4, 5, w celu powtórzenia i utrwalenia zdobytych na lekcji wiadomości i umiejętności.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Jeśli nauczyciel nie skorzystał z filmu samouczka podczas lekcji, uczniowie powinni zapoznać się z nim w domu i odpowiedzieć na zawarte tam pytania aktywizujące. Można to potraktować jako pracę domową.