Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Reguła prawej dłoni do wyznaczania zwrotu linii pola magnetycznego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie koncepcji linii pola jako sposobu obrazowania tego pola. Wspólnie dochodzą do wniosku, że metoda posługiwania się żelaznymi opiłkami do pokazania kształtu linii pola może być stosowana niezależnie od źródła pola magnetycznego – zarówno dla magnesów, jak i przewodników z prądem. Przypominają wiadomości o wektorze indukcji magnetycznej, który charakteryzuje pole magnetyczne i jest styczny do linii pola. Zwrot linii pola magnetycznego pokazuje zwrot wektorów . | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie przypominają kształt linii pola magnetycznego pochodzącego od przewodnika prostoliniowego, kołowego oraz zwojnicy, w których płynie prąd. Nauczyciel wyjaśnia lub pokazuje, w jaki sposób za pomocą igły magnetycznej można ustalić zwrot linii pola. Podaje regułę prawej dłoni do wyznaczania zwrotu linii pola magnetycznego i pokazuje na przykładach, w jaki sposób ją się stosuje. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie rozwiązują w parach zadania: 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę pracy uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3, 4, 5, w celu powtórzenia i utrwalenia zdobytych na lekcji wiadomości i umiejętności. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Jeśli nauczyciel nie skorzystał z filmu samouczka podczas lekcji, uczniowie powinni zapoznać się z nim w domu i odpowiedzieć na zawarte tam pytania aktywizujące. Można to potraktować jako pracę domową. |