Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Progresywne cechy budowy i biologii głowonogów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz progresywne cechy budowy i fizjologii głowonogów.
Na przykładzie budowy i fizjologii układu krwionośnego wykażesz wyższość głowonogów nad innymi bezkręgowcami.
Porównasz budowę oka głowonoga i kręgowca.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Progresywne cechy budowy i biologii głowonogów”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa myśli”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Ich zadaniem będzie przygotowanie – na podstawie tekstu z sekcji „Przeczytaj” oraz innych źródeł wiedzy – informacji i materiałów na następujące tematy:
grupa I – budowa i organizacja układu krwionośnego głowonogów;
grupa II – budowa oka głowonogów;
grupa III – inteligencja oraz opieka nad potomstwem u głowonogów.
Informacje i materiały (opisy, zdjęcia, rysunki) powinny pochodzić z e‑materiału, a także z dodatkowych źródeł, np. internetowych.
Uczniowie razem z nauczycielem ustalają zasady oceniania.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
– Jakie elementy budowy i fizjologii układu krwionośnego głowonogów pozwalają wykazać wyższość głowonogów nad innymi bezkręgowcami?
Wybrana osoba wszystkie odpowiedzi zapisuje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji i omówienia przez grupy materiałów przygotowanych w domu. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa na podstawie e‑materiału przygotowuje zestaw pięciu pytań. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, w razie potrzeby służy pomocą. Zwraca uwagę, aby pytania były problemowe, a nie pamięciowe. Koryguje wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel tworzy nowe grupy tak, aby w każdej znalazła się jedna osoba z każdej grupy poprzedniej. Każdy członek zespołu zadaje pytanie przygotowane przez swój zespół, pozostali odpowiadają na nie.Praca z multimedium („Mapa myśli”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału oraz poleceniem nr 2 („W oparciu o mapę myśli oraz inne źródła wiedzy wymień trzy cechy, które odróżniają łodziki od pozostałych głowonogów”) i wspólnie rozwiązują zadanie.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia nr 6 („Wyjaśnij, w jaki sposób tak długie zwierzęta bezkręgowe utrzymują wysokie ciśnienie krwi w układzie krążenia”) z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 (dotyczące związku między redukcją muszli a aktywnym poruszaniem się głowonogów), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytania podsumowujące lekcję:
– Jakie poznaliście progresywne cechy budowy i fizjologii głowonogów?
– Czym różni się budowa oka głowonoga od oka wodnego kręgowca?
– Jak jest zbudowany układ krwionośny ośmiornicy i na co pozwala taka budowa?Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 (utrwalające wiedzę o budowie głowonogów) z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Nauczyciel może wykorzystać mapę myśli do podsumowania lekcji.