Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.5.2
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wann hast du Zeit? / Kiedy masz czas?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności posługiwania się podstawowym zasobem środków językowych w zakresie czynności dnia codziennego.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porówna różne sposoby podawania czasu,
sformułuje odpowiedzi na pytania związane z rozkładem dnia,
opisze czynności wykonywane w ciągu dnia.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcenie do działania.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, kto zapisuje ważne terminy w kalendarzu. Przeprowadza w klasie rodzaj sondażu i komentuje jego wynik.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik w części Plik audio. Przypomina zwroty: zehn nach, zwanzig vor, von vier bis sechs oraz um vier. W celu utrwalenia określenia czasu uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2, 3 i 4 w części Sprawdź się.
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj. Aby sprawdzić poziom jego zrozumienia, wykonują Übung 1‑3 w części Przeczytaj.
Nauczyciel prezentuje plik audio. Uczniowie pracują w parach i sprawdzają poziom zrozumienia tekstu, wykonując Übung 1‑3 w części Plik audio. Uczniowie porównują w parach swoje rozwiązania, a następnie są one omawiane na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach i zadają sobie pytania z Aufgabe 7 w części Sprawdź się i odpowiadają na nie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wysłuchanie pliku audio oraz podjęcie próby wykonania ćwiczeń do niego jest polecane szczególnie tym uczniom, którzy mają deficyt uwagi lub są niedosłyszący; Praca z tekstem słuchanym już przed lekcją pozwoli im na pełniejsze uczestniczenie w zajęciach;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą; propozycja alternatywna: uczniowie pracują w parach i symulują podobne rozmowy, umawiając się na weekend;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu „określanie czasu”. Uczniowie słuchają kilkakrotnie pliku tekstowego, pracując przy tym nad wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0