Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.6.3
Imię i nazwisko autora: Marta Bartoszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wir backen einen Apfelkuchen! / Pieczemy jabłecznik!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność redagowania przepisu na ciasto
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy produktów potrzebnych do upieczenia jabłecznika;
nazwie jednostki masy;
opracuje przepis na ulubione ciasto.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, jakie informacje wyszuka do przygotowania zadania domowego;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);
ćwiczenie (wymowy i pisowni), rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów), korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi), organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
aktywizująca – multimedium (gra edukacyjna);
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą do tematu. Pyta uczniów, jakie jest ich ulubione ciasto, i informuje, że na lekcji nauczą się redagować przepisy na wypieki.
Pierwszym zadaniem uczniów jest podanie znanych produktów, które są potrzebne do upieczenia ciasta. Nauczyciel zapisuje rzeczowniki na tablicy w formie mapy myśli.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tytułem tekstu w części Przeczytaj i odpowiadają na pytanie nauczyciela o główną myśl tekstu: Lies den Titel des Textes. Wovon ist die Rede? Uczniowie podają swoje propozycje na forum, nauczyciel zapisuje je na tablicy.
Uczniowie w parach czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie wykonują polecenia sprawdzające stopień zrozumienia tekstu. Na podstawie informacji w nim zawartych zaznaczają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe (Übung 1), oraz uzupełniają luki w tekście (Übung 2).
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się ponownie z opisem składników do przygotowania jabłecznika (Zutaten). Uczniowie notują w zeszycie skróty dotyczące jednostek miar i wag i zapisują ich znaczenie w języku polskim oraz języku niemieckim. W razie potrzeby wykorzystują informacje zawarte w Tipp zum Wortschatz. Następnie rozwiązują Übung 3: decydują, czy podane warianty, składające się ze skrótu, jego rozwinięcia i polskiego ekwiwalentu, są poprawne.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie Kannst du backen? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, podają także nazwę ciasta, które potrafią przygotować. Po czasie przeznaczonym na grę edukacyjną, w celu pogłębienia oraz utrwalenia poruszonych w tekście źródłowym zagadnień leksykalnych, uczniowie wykonują polecenia w części Gra edukacyjna: rozwiązują krzyżówkę (Übung 1), układają w kolejności jednostki masy (Übung 2) oraz uzupełniają luki w zdaniach (Übung 3).
Wykorzystując ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, uczniowie utrwalają słownictwo (nazwy produktów spożywczych oraz jednostki miary) poprzez dobieranie do podanych fraz właściwych czasowników (Aufgabe 1), przyporządkowanie słów do odpowiednich kategorii (Aufgabe 2), łączenie w pary polskich i niemieckich czasowników (Aufgabe 3), określenie czynności wskazanej na zdjęciu (Aufgabe 4), wskazanie właściwej reakcji językowej (Aufgabe 5) i czasowników związanych z pieczeniem ciasta (Aufgabe 6) oraz zredagowanie listy zakupów zawierającej produkty potrzebne do upieczenia wybranego ciasta (Aufgabe 7).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach. Przygotowują listę składników potrzebnych do upieczenia wybranego ciasta. Następnie redagują przepis, tworzą plakaty przedstawiające czynności wykonywane w trakcie przygotowywania ciasta wraz z podpisami tych czynności. Efekty swojej pracy prezentują na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie redagują przepisy na wybrane ciasto (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z produktami spożywczymi potrzebnymi do upieczenia ciasta;
w trakcie lekcji: odwołanie się do posiadanej wiedzy i połączenie jej z nowymi wiadomościami na temat jednostek masy;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka; uczniowie potrafią zredagować przepis na ciasto.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0