Numer e‑materiału: 2.6.6.3

Imię i nazwisko autora: Marta Bartoszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Wir backen einen Apfelkuchen! / Pieczemy jabłecznik!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność redagowania przepisu na ciasto

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy produktów potrzebnych do upieczenia jabłecznika;

  • nazwie jednostki masy;

  • opracuje przepis na ulubione ciasto.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • sam decyduje, jakie informacje wyszuka do przygotowania zadania domowego;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);

  • ćwiczenie (wymowy i pisowni), rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów), korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi), organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • aktywizująca – multimedium (gra edukacyjna);

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą do tematu. Pyta uczniów, jakie jest ich ulubione ciasto, i informuje, że na lekcji nauczą się redagować przepisy na wypieki.

  • Pierwszym zadaniem uczniów jest podanie znanych produktów, które są potrzebne do upieczenia ciasta. Nauczyciel zapisuje rzeczowniki na tablicy w formie mapy myśli.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tytułem tekstu w części Przeczytaj i odpowiadają na pytanie nauczyciela o główną myśl tekstu: Lies den Titel des Textes. Wovon ist die Rede? Uczniowie podają swoje propozycje na forum, nauczyciel zapisuje je na tablicy.

  • Uczniowie w parach czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie wykonują polecenia sprawdzające stopień zrozumienia tekstu. Na podstawie informacji w nim zawartych zaznaczają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe (Übung 1), oraz uzupełniają luki w tekście (Übung 2).

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się ponownie z opisem składników do przygotowania jabłecznika (Zutaten). Uczniowie notują w zeszycie skróty dotyczące jednostek miar i wag i zapisują ich znaczenie w języku polskim oraz języku niemieckim. W razie potrzeby wykorzystują informacje zawarte w Tipp zum Wortschatz. Następnie rozwiązują Übung 3: decydują, czy podane warianty, składające się ze skrótu, jego rozwinięcia i polskiego ekwiwalentu, są poprawne.

  • Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie Kannst du backen? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, podają także nazwę ciasta, które potrafią przygotować. Po czasie przeznaczonym na grę edukacyjną, w celu pogłębienia oraz utrwalenia poruszonych w tekście źródłowym zagadnień leksykalnych, uczniowie wykonują polecenia w części Gra edukacyjna: rozwiązują krzyżówkę (Übung 1), układają w kolejności jednostki masy (Übung 2) oraz uzupełniają luki w zdaniach (Übung 3).

  • Wykorzystując ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, uczniowie utrwalają słownictwo (nazwy produktów spożywczych oraz jednostki miary) poprzez dobieranie do podanych fraz właściwych czasowników (Aufgabe 1), przyporządkowanie słów do odpowiednich kategorii (Aufgabe 2), łączenie w pary polskich i niemieckich czasowników (Aufgabe 3), określenie czynności wskazanej na zdjęciu (Aufgabe 4), wskazanie właściwej reakcji językowej (Aufgabe 5) i czasowników związanych z pieczeniem ciasta (Aufgabe 6) oraz zredagowanie listy zakupów zawierającej produkty potrzebne do upieczenia wybranego ciasta (Aufgabe 7).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w grupach. Przygotowują listę składników potrzebnych do upieczenia wybranego ciasta. Następnie redagują przepis, tworzą plakaty przedstawiające czynności wykonywane w trakcie przygotowywania ciasta wraz z podpisami tych czynności. Efekty swojej pracy prezentują na forum klasy.

Praca domowa

Uczniowie redagują przepisy na wybrane ciasto (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z produktami spożywczymi potrzebnymi do upieczenia ciasta;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do posiadanej wiedzy i połączenie jej z nowymi wiadomościami na temat jednostek masy;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka; uczniowie potrafią zredagować przepis na ciasto.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec