Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Otrzymywanie soli w wyniku reakcji pomiędzy tlenkami

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowym i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia przykłady tlenków;

  • pisze i uzgadnia równania reakcji otrzymywania soli w reakcji pomiędzy tlenkami;

  • proponuje sposób otrzymania wybranej soli w wyniku reakcji pomiędzy tlenkami.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment chemiczny;

  • film samouczek;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, marker;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i pogadanka. Nauczyciel zadaje pytania uczniom:

  • Jakie są sposoby na otrzymanie soli kwasów tlenowych?

  • Czy tlenek może reagować z tlenkiem? Co w takiej reakcji powstaje?

  1. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół tlenków niemetali, które tworzą sole.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla film samouczek na tablicy interaktywnej dla wszystkich uczniów, po czym uczniowie rysują mapę myśli – otrzymywanie soli w reakcji tlenków metali i niemetali.

  2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania do materiału bazowego. Wylosowane osoby odpowiadają na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i wyjaśnia uczniom zaistniałe niezrozumiałe kwestie.

  3. Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie soli w wyniku reakcji między tlenkami” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale (doświadczenie nr 1). Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie wybierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadzają eksperyment. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji (reakcję chemiczną w formie cząsteczkowej, jonowej), wszystko zapisują w kartach pracy. Wylosowane osoby prezentują wyniki pracy grupowej na forum klasy. Uczniowie z pozostałych grup weryfikuje pod względem poprawności merytorycznej wypowiedzi uczniów.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania:

  • Jakie są produkty reakcji pomiędzy tlenkami?

  • Jakie tlenki reagują ze sobą?

  • Co się dzieje, gdy do tlenku baru doda się tlenku siarki(VI)?

  • W jaki sposób można otrzymać wybraną sól, na przykład fosforan(V) potasu?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się, że...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudności sprawiło mi...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Przypomniałam/łem sobie, że...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań czy przygotowywania się ucznia do lekcji/sprawdzianu. Również uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać to medium do samodoskonalenia.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie są produkty reakcji pomiędzy tlenkami?

  • Jakie tlenki reagują ze sobą?

  • Co się dzieje, gdy do tlenku baru doda się tlenku siarki(VI)?

  • W jaki sposób można otrzymać wybraną sól, na przykład fosforan(V) potasu?

  1. Doświadczenie - „Otrzymywanie soli w wyniku reakcji między tlenkami”

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, łyżeczki, szklane rurki, syfon z tlenkiem węgla (IV), probówka z gazowym tlenkiem siarki(VI), palnik, zapalniczka/zapałki.

Odczynniki chemiczne: tlenek wapnia, tlenek magnezu, tlenek węgla(IV), tlenek siarki(VI), tlenek sodu.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

RdzlcseeV5B3m

Plik PDF o rozmiarze 66.23 KB w języku polskim