Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Otrzymywanie soli w wyniku reakcji pomiędzy tlenkami
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowym i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przykłady tlenków;
pisze i uzgadnia równania reakcji otrzymywania soli w reakcji pomiędzy tlenkami;
proponuje sposób otrzymania wybranej soli w wyniku reakcji pomiędzy tlenkami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
film samouczek;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda, marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i pogadanka. Nauczyciel zadaje pytania uczniom:
Jakie są sposoby na otrzymanie soli kwasów tlenowych?
Czy tlenek może reagować z tlenkiem? Co w takiej reakcji powstaje?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół tlenków niemetali, które tworzą sole.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla film samouczek na tablicy interaktywnej dla wszystkich uczniów, po czym uczniowie rysują mapę myśli – otrzymywanie soli w reakcji tlenków metali i niemetali.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania do materiału bazowego. Wylosowane osoby odpowiadają na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i wyjaśnia uczniom zaistniałe niezrozumiałe kwestie.
Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie soli w wyniku reakcji między tlenkami” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale (doświadczenie nr 1). Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie wybierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadzają eksperyment. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji (reakcję chemiczną w formie cząsteczkowej, jonowej), wszystko zapisują w kartach pracy. Wylosowane osoby prezentują wyniki pracy grupowej na forum klasy. Uczniowie z pozostałych grup weryfikuje pod względem poprawności merytorycznej wypowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania:
Jakie są produkty reakcji pomiędzy tlenkami?
Jakie tlenki reagują ze sobą?
Co się dzieje, gdy do tlenku baru doda się tlenku siarki(VI)?
W jaki sposób można otrzymać wybraną sól, na przykład fosforan(V) potasu?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się, że...
Łatwe było dla mnie...
Trudności sprawiło mi...
Zaskoczyło mnie...
Przypomniałam/łem sobie, że...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań czy przygotowywania się ucznia do lekcji/sprawdzianu. Również uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać to medium do samodoskonalenia.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie są produkty reakcji pomiędzy tlenkami?
Jakie tlenki reagują ze sobą?
Co się dzieje, gdy do tlenku baru doda się tlenku siarki(VI)?
W jaki sposób można otrzymać wybraną sól, na przykład fosforan(V) potasu?
Doświadczenie - „Otrzymywanie soli w wyniku reakcji między tlenkami”
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, łyżeczki, szklane rurki, syfon z tlenkiem węgla (IV), probówka z gazowym tlenkiem siarki(VI), palnik, zapalniczka/zapałki.
Odczynniki chemiczne: tlenek wapnia, tlenek magnezu, tlenek węgla(IV), tlenek siarki(VI), tlenek sodu.
Karty charakterystyk substancji.
Karta pracy ucznia: