Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.6.3
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mittagessen in der Schulmensa / Obiady w stołówce szkolnej
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat obiadów w stołówce
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni, jakie potrawy oferuje stołówka szkolna;
opowie o jedzeniu w swojej stołówce;
przedstawi swoje wymarzone menu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
jest nagradzany za proces i postęp;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców), ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach (w rozmowie z obcokrajowcem, czytając książki, gazety, artykuły online, pisząc listy itd.);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki itd.).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej. Pyta, czy coś ich w niej zaskoczyło. Następnie rozdaje uczniom karteczki w kolorach: zielonym (zgadzam się), żółtym (nie mam zdania) i czerwonym (jestem przeciw). Prosi uczniów o wyrażenie za pomocą karteczek opinii na temat tego, że rodzice wybierają dzieciom menu za pomocą odpowiedniej aplikacji.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z menu przedstawionym w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W parach zastanawiają się, czy oferta w ich stołówkach jest podobna.
Na podstawie menu uczniowie rozwiązują zadania w części Przeczytaj: zaznaczają poprawne odpowiedzi na pytania (Übung 1) oraz uzupełniają brakujące elementy dialogu (Übung 2).
Uczniowie zapoznają się z kącikiem Tipp zur Grammatik, aby poznać odmianę czasownika nieregularnego nehmen. Następnie ćwiczą odmianę tego czasownika, uzupełniając zdania odpowiednią jego formą (Übung 3 w części Przeczytaj).
Po przypomnieniu przez nauczyciela zasad gry w domino uczniowie rozpoczynają grę w celu utrwalenia słownictwa. Nauczyciel może wprowadzić element rywalizacji i nagrodzić uczniów, którzy najszybciej skończą grę.
Uczniowie wykonują polecenia w części Gra edukacyjna: łączą w pary nazwy potraw w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami (Übung 1), rozwiązują krzyżówkę (Übung 2) oraz grają w jednorękiego bandytę – zaznaczają, czy trzy podane elementy do siebie pasują (Übung 3).
Uczniowie, pracując w grupach, tworzą wymarzone menu, które chcieliby mieć w stołówce szkolnej. Efekty swojej pracy prezentują na forum klasy.
Uczniowie rozwiązują zadania w części Sprawdź się. W parach ćwiczą rodzajniki, zaznaczając kolorem niebieskim rzeczowniki rodzaju męskiego, czerwonym – rodzaju żeńskiego oraz zielonym – rodzaju nijakiego (Aufgabe 1). Indywidualnie grają w memory (Aufgabe 2) oraz dopasowują nazwy potraw do zdjęć (Aufgabe 3). Następnie w parach pracują z plikiem audio: zapoznają się z nagraniem i zaznaczają, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe (Aufgabe 5) oraz uzupełniają brakujące elementy tekstu (Aufgabe 6).
c) Faza podsumowująca:
Na podstawie Aufgabe 7 w części Sprawdź się uczniowie opisują w trzech zdaniach, jakie dania są podawane w ich stołówce szkolnej oraz co lubią jeść. Rozwiązują także Aufgabe 4: uzupełniają zdania w tabeli podanymi wyrazami.
Uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłam/nauczyłem? Co mnie zaskoczyło?
Praca domowa
Uczniowie opisują swoje wymarzone menu, nazywając poszczególne produkty spożywcze lub potrawy na śniadanie, obiad i kolację (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; uczniowie mogą tworzyć hipotezy, jakie wyrazy pojawią się w grze;
w trakcie lekcji: domino może służyć do stworzenia dialogów związanych z tematem jedzenia i posiłków; uczniowie mogą tworzyć krótkie dialogi, zadając koleżance/koledze pytania, czy jedzą/lubią artykuły spożywcze, które pojawiły się w grze;
po lekcji: uczniowie mogą stworzyć plakat, na którym zaprezentują artykuły spożywcze/potrawy dostępne w stołówce szkolnej, które bardzo lubią, lubią i których nie lubią.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0