Numer e‑materiału: 2.4.6.3

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Mittagessen in der Schulmensa / Obiady w stołówce szkolnej

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat obiadów w stołówce

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni, jakie potrawy oferuje stołówka szkolna;

  • opowie o jedzeniu w swojej stołówce;

  • przedstawi swoje wymarzone menu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • jest nagradzany za proces i postęp;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców), ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach (w rozmowie z obcokrajowcem, czytając książki, gazety, artykuły online, pisząc listy itd.);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia);

  • obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki itd.).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej. Pyta, czy coś ich w niej zaskoczyło. Następnie rozdaje uczniom karteczki w kolorach: zielonym (zgadzam się), żółtym (nie mam zdania) i czerwonym (jestem przeciw). Prosi uczniów o wyrażenie za pomocą karteczek opinii na temat tego, że rodzice wybierają dzieciom menu za pomocą odpowiedniej aplikacji.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z menu przedstawionym w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W parach zastanawiają się, czy oferta w ich stołówkach jest podobna.

  • Na podstawie menu uczniowie rozwiązują zadania w części Przeczytaj: zaznaczają poprawne odpowiedzi na pytania (Übung 1) oraz uzupełniają brakujące elementy dialogu (Übung 2).

  • Uczniowie zapoznają się z kącikiem Tipp zur Grammatik, aby poznać odmianę czasownika nieregularnego nehmen. Następnie ćwiczą odmianę tego czasownika, uzupełniając zdania odpowiednią jego formą (Übung 3 w części Przeczytaj).

  • Po przypomnieniu przez nauczyciela zasad gry w domino uczniowie rozpoczynają grę w celu utrwalenia słownictwa. Nauczyciel może wprowadzić element rywalizacji i nagrodzić uczniów, którzy najszybciej skończą grę.

  • Uczniowie wykonują polecenia w części Gra edukacyjna: łączą w pary nazwy potraw w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami (Übung 1), rozwiązują krzyżówkę (Übung 2) oraz grają w jednorękiego bandytę – zaznaczają, czy trzy podane elementy do siebie pasują (Übung 3).

  • Uczniowie, pracując w grupach, tworzą wymarzone menu, które chcieliby mieć w stołówce szkolnej. Efekty swojej pracy prezentują na forum klasy.

  • Uczniowie rozwiązują zadania w części Sprawdź się. W parach ćwiczą rodzajniki, zaznaczając kolorem niebieskim rzeczowniki rodzaju męskiego, czerwonym – rodzaju żeńskiego oraz zielonym – rodzaju nijakiego (Aufgabe 1). Indywidualnie grają w memory (Aufgabe 2) oraz dopasowują nazwy potraw do zdjęć (Aufgabe 3). Następnie w parach pracują z plikiem audio: zapoznają się z nagraniem i zaznaczają, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe (Aufgabe 5) oraz uzupełniają brakujące elementy tekstu (Aufgabe 6).

c) Faza podsumowująca:

  • Na podstawie Aufgabe 7 w części Sprawdź się uczniowie opisują w trzech zdaniach, jakie dania są podawane w ich stołówce szkolnej oraz co lubią jeść. Rozwiązują także Aufgabe 4: uzupełniają zdania w tabeli podanymi wyrazami.

  • Uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłam/nauczyłem? Co mnie zaskoczyło?

Praca domowa

Uczniowie opisują swoje wymarzone menu, nazywając poszczególne produkty spożywcze lub potrawy na śniadanie, obiad i kolację (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; uczniowie mogą tworzyć hipotezy, jakie wyrazy pojawią się w grze;

  • w trakcie lekcji: domino może służyć do stworzenia dialogów związanych z tematem jedzenia i posiłków; uczniowie mogą tworzyć krótkie dialogi, zadając koleżance/koledze pytania, czy jedzą/lubią artykuły spożywcze, które pojawiły się w grze;

  • po lekcji: uczniowie mogą stworzyć plakat, na którym zaprezentują artykuły spożywcze/potrawy dostępne w stołówce szkolnej, które bardzo lubią, lubią i których nie lubią.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec