| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; 16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii. X. Fizyka atomowa. Uczeń: 5) opisuje zjawiska jonizacji, fotoelektryczne i fotochemiczne jako wywołane tylko przez promieniowanie o częstotliwości większej od granicznej. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XI. Fizyka atomowa. Uczeń: 7) opisuje zjawiska jonizacji, fotoelektryczne i fotochemiczne jako wywołane tylko przez promieniowanie o częstotliwości większej od granicznej. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia, czym jest jonizacja;
omawia działanie lampy neonowej;
opisuje i rozróżnia mechanizmy jonizacji w gazach i ciałach stałych;
wyjaśnia mechanizm powstawania błyskawicy;
podaje przykłady zastosowania zjawiska jonizacji.
|
| |
| wykład, pokaz interaktywny |
| |
| komputer, projektor, tablica |
| |
|
|
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, na czym polega zjawisko jonizacji. Następnie pyta uczniów o przykłady zjawisk, w których występuje jonizacja. Przyciąga ich uwagę informacją, że zjawiska te obecne są w procesie wyładowania atmosferycznego (błyskawic) lub podczas pracy lamp neonowych. |
|
Nauczyciel podczas lekcji omawia zjawiska jonizacji dla gazów – fotojonizację oraz jonizację w polu elektrycznym. Uczniowie oglądają animację prezentującą zjawisko fotojonizacji i udzielają odpowiedzi na postawione tam pytania. Aby omówić jonizację w polu elektrycznym, nauczyciel opisuje działanie lamp neonowych, a następnie przechodzi do głównego zagadnienia, jakim jest wyjaśnienie zjawiska powstawania błyskawic na drodze jonizacji powietrza. |
|
Czas na wyjaśnienie dodatkowych pytań i wątpliwości zgłaszanych przez uczniów. W ramach zweryfikowania zdobytej wiedzy, uczniowie rozwiązują zadania 1 ‑ 5 z zestawu ćwiczeń. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi ich o przygotowanie prezentacji/plakatów omawiających zjawiska jonizacji w ciałach stałych, wraz z ich omówieniem i przykładami zastosowań. Może to być np. termoemisja wykorzystywana w mikroskopach elektronowych, zjawiska fotoelektryczne czy jonizacja w silnym polu elektrycznym, wykorzystywana np. w „jonowych” suszarkach do włosów (wyładowanie koronowe). |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można wykorzystać także do pracy w strategii flipped classroom – zlecić je do samodzielnej analizy uczniom. |