Dla nauczyciela
Scenaiusz zajęć
Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie korozji elektrochemicznej metali i stopów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych.
Cele kształcenia – wymagania szczegółowe
IX. Elektrochemia. Uczeń:
6) wyjaśnia przebieg korozji elektrochemicznej stali i żeliwa, pisze odpowiednie równania reakcji; opisuje sposoby ochrony metali przed korozją elektrochemiczną.
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:
5) wyjaśnia przebieg korozji elektrochemicznej stali i żeliwa; pisze odpowiednie równania reakcji; opisuje sposoby ochrony metali przed korozją elektrochemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa, na czym polega zjawisko korozji;
przeprowadza rekcje pozwalające zbadać wpływ różnych czynników na szybkość korozji;
bada, jakie czynniki zapobiegają korozji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
poster;
wirtualne laboratorium;
eksperyment chemiczny;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda, mazaki;
rzutnik multimedialny.
Przed lekcją:
Uczniowie dobierają się w cztery grupy i przygotowują eksperyment „Badanie korozji metali” wg instrukcji w e‑materiale. Mają do dyspozycji następujące roztwory:
grupa I – gwóźdź w wodzie destylowanej;
grupa II – gwóźdź w roztworze 2% NaCl;
grupa III – gwóźdź w roztworze 2% kwasu octowego;
grupa IV – gwóźdź owinięty drutem miedzianym w 2% roztworze NaCl. Obserwacji eksperymentu dokonują po 24 godzinach. Nauczyciel rozdaje karty pracy, którą uczniowie uzupełniają. Wyniki dokumentują w postaci zdjęć.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Uczniowie w grupach tworzą poster, w którym ujmą wyniki doświadczenia domowego (w każdej grupie powinien być min. jeden uczeń z jednej z czterech grup).
Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują i zbierają w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Wirtualne laboratorium. Uczniowie w parach badają korozję elektrochemiczną metali i stopów. Potem wykonują zawarte w medium ćwiczenia. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.
Uczniowie porównują swoje domowe doświadczenia z tymi z laboratorium wirtualnego. Dokonują interpretacji wyników na forum klasy.
Nauczyciel odsyła uczniów do e‑materiału – samodzielna analiza tekstu źródłowego związanego z korozją metali. Po pracy własnej, nauczyciel inicjuje dyskusję na temat korozji elektrochemicznej, czynników wpływających na szybkość korozji, ochrony przed korozją.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć, nauczyciel zadaje uczniom pytania: co to jest korozja? Jakie czynniki wywołują korozję? W jakim celu prowadzone są badania korozyjne? Na czym polega ochrona przed korozją? Co to jest cementyt?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Dziś nauczyłem/łam się, że...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać jako narzędzie do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest korozja?
Jakie czynniki wywołują korozję?
W jakim celu prowadzone są badania korozyjne?
Na czym polega ochrona przed korozją?
Co to jest cementyt?
Karty charakterystyk substancji.
Karta pracy ucznia: