Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenaiusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie korozji elektrochemicznej metali i stopów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych.

Cele kształcenia – wymagania szczegółowe

IX. Elektrochemia. Uczeń:

6) wyjaśnia przebieg korozji elektrochemicznej stali i żeliwa, pisze odpowiednie równania reakcji; opisuje sposoby ochrony metali przed korozją elektrochemiczną.

Zakres rozszerzony

IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:

5) wyjaśnia przebieg korozji elektrochemicznej stali i żeliwa; pisze odpowiednie równania reakcji; opisuje sposoby ochrony metali przed korozją elektrochemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa, na czym polega zjawisko korozji;

  • przeprowadza rekcje pozwalające zbadać wpływ różnych czynników na szybkość korozji;

  • bada, jakie czynniki zapobiegają korozji.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • poster;

  • wirtualne laboratorium;

  • eksperyment chemiczny;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, mazaki;

  • rzutnik multimedialny.

Przed lekcją:

Uczniowie dobierają się w cztery grupy i przygotowują eksperyment „Badanie korozji metali” wg instrukcji w e‑materiale. Mają do dyspozycji następujące roztwory:

  • grupa I – gwóźdź w wodzie destylowanej;

  • grupa II – gwóźdź w roztworze 2% NaCl;

  • grupa III – gwóźdź w roztworze 2% kwasu octowego;

  • grupa IV – gwóźdź owinięty drutem miedzianym w 2% roztworze NaCl. Obserwacji eksperymentu dokonują po 24 godzinach. Nauczyciel rozdaje karty pracy, którą uczniowie uzupełniają. Wyniki dokumentują w postaci zdjęć.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Uczniowie w grupach tworzą poster, w którym ujmą wyniki doświadczenia domowego (w każdej grupie powinien być min. jeden uczeń z jednej z czterech grup).

  2. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują i zbierają w portfolio.

  3. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Wirtualne laboratorium. Uczniowie w parach badają korozję elektrochemiczną metali i stopów. Potem wykonują zawarte w medium ćwiczenia. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.

  2. Uczniowie porównują swoje domowe doświadczenia z tymi z laboratorium wirtualnego. Dokonują interpretacji wyników na forum klasy.

  3. Nauczyciel odsyła uczniów do e‑materiału – samodzielna analiza tekstu źródłowego związanego z korozją metali. Po pracy własnej, nauczyciel inicjuje dyskusję na temat korozji elektrochemicznej, czynników wpływających na szybkość korozji, ochrony przed korozją.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć, nauczyciel zadaje uczniom pytania: co to jest korozja? Jakie czynniki wywołują korozję? W jakim celu prowadzone są badania korozyjne? Na czym polega ochrona przed korozją? Co to jest cementyt?

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Dziś nauczyłem/łam się, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać jako narzędzie do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest korozja?

  • Jakie czynniki wywołują korozję?

  • W jakim celu prowadzone są badania korozyjne?

  • Na czym polega ochrona przed korozją?

  • Co to jest cementyt?

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

R1PHgfxT8oL1d

Plik PDF o rozmiarze 48.75 KB w języku polskim