Numer e‑materiału: 2.6.10.1

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Robert Lewandowski ist Rekordjäger! / Robert Lewandowski jest łowcą rekordów!

Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat dyscyplin i imprez sportowych oraz uprawiania sportu

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni przykłady określeń piłkarza;

  • nazwie, co zaliczamy do kariery piłkarskiej;

  • opowie o jednym z najwybitniejszych piłkarzy na świecie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • współpraca z innymi osobami (z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;

  • aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją poszukali w Internecie informacji o Robercie Lewandowskim i sporządzili notatki na jego temat.

  • Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, zadając im pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Was machen die Sportler? Was gehört zum Fußball? Nauczyciel prosi również uczniów o porównanie w parach przygotowanych przed lekcją informacji dotyczących Roberta Lewandowskiego i ewentualne ich uzupełnienie.

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali tekst wprowadzający o Robercie Lewandowskim. Pyta, czy ktoś w klasie znalazł te informacje wcześniej w Internecie. Prosi o przedstawienie pozostałych usystematyzowanych w parach informacji o Robercie Lewandowskim na forum.

b) Faza realizacyjna:

  • Przed rozpoczęciem czytania całego tekstu z części Przeczytaj nauczyciel prosi uczniów o wybranie jednej z jego części, przeczytanie jej, wynotowanie najważniejszych informacji i przedstawienie ich koleżance lub koledze.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pozostałych tekstów Fakten über Robert Lewandowski i ustalenie ich właściwej kolejności (Übung 1 w części Przeczytaj). W celu sprawdzenia stopnia zrozumienia tekstów uczniowie przyporządkowują tytuły do właściwego tekstu (Übung 2) oraz zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstów (Übung 3).

  • Uczniowie zostają podzieleni na trzy lub cztery grupy. Każda z grup staje w kręgu, a jej najstarszy uczestnik podaje dowolną informację o Robercie Lewandowskim. Kolejna osoba ma za zadanie powtórzyć tę informację i dodać swoją. Trzeci uczeń powtarza dwie wcześniejsze informacje i dodaje swoją. W drugiej części aktywności grupy wymieniają się uczestnikami i przedstawiają sobie wzajemnie utrwalone informacje.

  • Przed przystąpieniem do pracy z plikiem audio nauczyciel tłumaczy istotę zdań dopełnieniowych ze spójnikiem dass. Następnie uczniowie wykonują Übung 3 w części Plik audio: na podstawie nagrania uzupełniają zdania.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu wyrazów i zwrotów występujących w tekście i pliku audio (Aufgabe 1, 2 i 3) oraz umiejętności tworzenia zdań dopełnieniowych ze spójnikiem dass (Aufgabe 4 i 5).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie prowadzą minidialogi na temat Roberta Lewandowskiego według wytycznych w Aufgabe 6 i 7.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? Uczniowie podają fakty z teraźniejszości i przeszłości odnośnie do Roberta Lewandowskiego przy użyciu konstrukcji zdania: Ich weiß, dass …

Praca domowa

Uczniowie przyporządkowują zdjęcia zgodnie z chronologią rozmowy Fabiana i Felixa o Robercie Lewandowskim (Übung 1 w części Plik audio) oraz dopasowują zdania do odpowiedniej osoby na podstawie wypowiedzianych zdań w nagraniu (Übung 2 w części Plik audio).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: oswojenie się ze słownictwem;

  • w trakcie lekcji: budowanie zdań ze słownictwem z części Przeczytaj, rozszerzanie słownictwa dotyczącego własnych informacji o bohaterze lekcji;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec