Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.10.1
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Robert Lewandowski ist Rekordjäger! / Robert Lewandowski jest łowcą rekordów!
Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat dyscyplin i imprez sportowych oraz uprawiania sportu
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni przykłady określeń piłkarza;
nazwie, co zaliczamy do kariery piłkarskiej;
opowie o jednym z najwybitniejszych piłkarzy na świecie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych;
rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów);
współpraca z innymi osobami (z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym).
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją poszukali w Internecie informacji o Robercie Lewandowskim i sporządzili notatki na jego temat.
Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, zadając im pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Was machen die Sportler? Was gehört zum Fußball? Nauczyciel prosi również uczniów o porównanie w parach przygotowanych przed lekcją informacji dotyczących Roberta Lewandowskiego i ewentualne ich uzupełnienie.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali tekst wprowadzający o Robercie Lewandowskim. Pyta, czy ktoś w klasie znalazł te informacje wcześniej w Internecie. Prosi o przedstawienie pozostałych usystematyzowanych w parach informacji o Robercie Lewandowskim na forum.
b) Faza realizacyjna:
Przed rozpoczęciem czytania całego tekstu z części Przeczytaj nauczyciel prosi uczniów o wybranie jednej z jego części, przeczytanie jej, wynotowanie najważniejszych informacji i przedstawienie ich koleżance lub koledze.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pozostałych tekstów Fakten über Robert Lewandowski i ustalenie ich właściwej kolejności (Übung 1 w części Przeczytaj). W celu sprawdzenia stopnia zrozumienia tekstów uczniowie przyporządkowują tytuły do właściwego tekstu (Übung 2) oraz zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstów (Übung 3).
Uczniowie zostają podzieleni na trzy lub cztery grupy. Każda z grup staje w kręgu, a jej najstarszy uczestnik podaje dowolną informację o Robercie Lewandowskim. Kolejna osoba ma za zadanie powtórzyć tę informację i dodać swoją. Trzeci uczeń powtarza dwie wcześniejsze informacje i dodaje swoją. W drugiej części aktywności grupy wymieniają się uczestnikami i przedstawiają sobie wzajemnie utrwalone informacje.
Przed przystąpieniem do pracy z plikiem audio nauczyciel tłumaczy istotę zdań dopełnieniowych ze spójnikiem dass. Następnie uczniowie wykonują Übung 3 w części Plik audio: na podstawie nagrania uzupełniają zdania.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu wyrazów i zwrotów występujących w tekście i pliku audio (Aufgabe 1, 2 i 3) oraz umiejętności tworzenia zdań dopełnieniowych ze spójnikiem dass (Aufgabe 4 i 5).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prowadzą minidialogi na temat Roberta Lewandowskiego według wytycznych w Aufgabe 6 i 7.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? Uczniowie podają fakty z teraźniejszości i przeszłości odnośnie do Roberta Lewandowskiego przy użyciu konstrukcji zdania: Ich weiß, dass …
Praca domowa
Uczniowie przyporządkowują zdjęcia zgodnie z chronologią rozmowy Fabiana i Felixa o Robercie Lewandowskim (Übung 1 w części Plik audio) oraz dopasowują zdania do odpowiedniej osoby na podstawie wypowiedzianych zdań w nagraniu (Übung 2 w części Plik audio).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: oswojenie się ze słownictwem;
w trakcie lekcji: budowanie zdań ze słownictwem z części Przeczytaj, rozszerzanie słownictwa dotyczącego własnych informacji o bohaterze lekcji;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0