Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.8.3
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wir fahren ans Meer / Jedziemy nad morze
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o rzeczach zabieranych na plażę
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Uczniowie siadają w kręgu. Na środku leżą zabawki do piasku. | plenum | 10 min | |
Nauczyciel zaczyna rozmowę dotyczącą wakacji nad morzem i zabawek, które można ze sobą zabrać (rozmowa w języku polskim). | |||
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Przybliża uczniom sytuację. Informuje uczniów, że dziadkowie Bena mieszkają w Grecji (tata Bena wyemigrował do Niemiec) i że Ben, Lea i Alex odwiedzają ich w wakacje. Z domu dziadków na plażę jest kilka kilometrów, dlatego tata informuje dzieci, że jadą nad morze. Pokazując odpowiednią ilustrację, nauczyciel pyta, jak reagują dzieci i co chcą ze sobą zabrać. | |||
Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel podnosi do góry jedną z zabawek plażowych i podaje jej niemiecką nazwę. Uczniowie powtarzają na głos. W ten sposób następuje prezentacja nazw wszystkich zabawek plażowych podanych w dialogu. | Nauczyciel podaje niemieckie odpowiedniki wymienionych przez uczniów przedmiotów i zapisuje je na tablicy. | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | 25 min | |
Uczniowie odpowiadają na pytanie, jakie zabawki biorą dzieci na plażę, a następnie powtarzają trzy warianty zdania: Ich nehme … mit. | |||
Nauczyciel rozdaje jednej połowie klasy obrazki przedstawiające wiaderko, sitko, łopatkę i foremki do piasku. Druga połowa klasy otrzymuje nazwy tych przedmiotów w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest odnaleźć swoją parę (obrazek - słowo). Po odnalezieniu partnera, uczniowie zajmują miejsce na dywanie. Każda para prezentuje zdanie Ich nehme … mit. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy. | praca w parach | ||
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog i prosi o ułożenie par (obrazek - słowo) zgodnie z kolejnością pojawiania się ich w dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel wyświetla prawidłowe rozwiązanie na tablicy multimedialnej. Uczniowie porównują ze swoją propozycją. | |||
Uczniowie powtarzają za lektorem zdanie Wir fahren ans Meer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | plenum | ||
Uczniowie grają w berka wyrazowego na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Jedna osoba stoi przy tablicy i „łapie” słówka. Pozostali uczniowie przyglądają się. Osoby przy tablicy zmieniają się co 1‑2 minuty. | |||
Nauczyciel rozkłada w różnych miejscach sali kartki z nazwami przedmiotów. Dodatkowo każdy uczeń otrzymuje plik obrazków z przedmiotami występującymi w lekcji. Zadaniem uczniów jest dopasowanie obrazka do nazwy. Po odnalezieniu pary (obrazek i nazwa) uczeń wraca do ławki. Nauczyciel spacerując po klasie sprawdza poprawność wykonanego zadania. | praca indywidualna | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel zaczyna zabawę, wypowiadając zdanie: Wir fahren ans Meer. Ich nehme … mit. Uczeń siedzący obok powtarza zdanie za nauczycielem i dodaje swój przedmiot. Kolejny uczeń zapamiętuje to, co powiedzieli jego poprzednicy, a następnie dodaje swoje słowo. Po skończonej zabawie nauczyciel żegna się z uczniami, używając któregoś ze znanych im zwrotów (Bis dann! Bis morgen! Auf Wiedersehen!). | plenum | 10 min | zabawa (przerobiona na potrzeby lekcji): Ich packe meinen Koffer und ich nehme … mit. |
Faza wprowadzająca
Uczniowie siadają w kręgu. Na środku leżą zabawki do piasku.
plenum
10 min
Nauczyciel zaczyna rozmowę dotyczącą wakacji nad morzem i zabawek, które można ze sobą zabrać (rozmowa w języku polskim).
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Przybliża uczniom sytuację. Informuje uczniów, że dziadkowie Bena mieszkają w Grecji (tata Bena wyemigrował do Niemiec) i że Ben, Lea i Alex odwiedzają ich w wakacje. Z domu dziadków na plażę jest kilka kilometrów, dlatego tata informuje dzieci, że jadą nad morze. Pokazując odpowiednią ilustrację, nauczyciel pyta, jak reagują dzieci i co chcą ze sobą zabrać.
Uczniowie podają swoje propozycje.
Następnie nauczyciel podnosi do góry jedną z zabawek plażowych i podaje jej niemiecką nazwę. Uczniowie powtarzają na głos. W ten sposób następuje prezentacja nazw wszystkich zabawek plażowych podanych w dialogu.
Nauczyciel podaje niemieckie odpowiedniki wymienionych przez uczniów przedmiotów i zapisuje je na tablicy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
25 min
Uczniowie odpowiadają na pytanie, jakie zabawki biorą dzieci na plażę, a następnie powtarzają trzy warianty zdania: Ich nehme … mit.
Nauczyciel rozdaje jednej połowie klasy obrazki przedstawiające wiaderko, sitko, łopatkę i foremki do piasku. Druga połowa klasy otrzymuje nazwy tych przedmiotów w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest odnaleźć swoją parę (obrazek - słowo). Po odnalezieniu partnera, uczniowie zajmują miejsce na dywanie. Każda para prezentuje zdanie Ich nehme … mit. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy.
praca w parach
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog i prosi o ułożenie par (obrazek - słowo) zgodnie z kolejnością pojawiania się ich w dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel wyświetla prawidłowe rozwiązanie na tablicy multimedialnej. Uczniowie porównują ze swoją propozycją.
Uczniowie powtarzają za lektorem zdanie Wir fahren ans Meer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
plenum
Uczniowie grają w berka wyrazowego na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Jedna osoba stoi przy tablicy i „łapie” słówka. Pozostali uczniowie przyglądają się. Osoby przy tablicy zmieniają się co 1‑2 minuty.
Nauczyciel rozkłada w różnych miejscach sali kartki z nazwami przedmiotów. Dodatkowo każdy uczeń otrzymuje plik obrazków z przedmiotami występującymi w lekcji. Zadaniem uczniów jest dopasowanie obrazka do nazwy. Po odnalezieniu pary (obrazek i nazwa) uczeń wraca do ławki. Nauczyciel spacerując po klasie sprawdza poprawność wykonanego zadania.
praca indywidualna
Faza podsumowująca
Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel zaczyna zabawę, wypowiadając zdanie: Wir fahren ans Meer. Ich nehme … mit. Uczeń siedzący obok powtarza zdanie za nauczycielem i dodaje swój przedmiot. Kolejny uczeń zapamiętuje to, co powiedzieli jego poprzednicy, a następnie dodaje swoje słowo. Po skończonej zabawie nauczyciel żegna się z uczniami, używając któregoś ze znanych im zwrotów (Bis dann! Bis morgen! Auf Wiedersehen!).
plenum
10 min
zabawa (przerobiona na potrzeby lekcji): Ich packe meinen Koffer und ich nehme … mit.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0