Numer e‑materiału: 1.2.8.3
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wir fahren ans Meer / Jedziemy nad morze
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o rzeczach zabieranych na plażę

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • informuje, że jedzie nad morze;

  • podaje, co zabiera ze sobą na plażę;

  • wymienia zabawki i inne rzeczy przydatne na plaży.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca;

  • programowana – z użyciem komputera;

  • praktyczna – metoda aktywizująca;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra: berek wyrazowy);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zabawki na plażę;

  • obrazki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra dydaktyczna (berek wyrazowy)

1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy czteroosobowe. Każda grupa otrzymuje obrazki przedstawiające wiaderko, sitko, szufelkę i foremki do piasku oraz nazwy tych przedmiotów w języku niemieckim. Zadaniem każdej grupy jest dopasowanie obrazka do słowa.
2. Gra memory: obrazek - słowo.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Uczniowie siadają w kręgu. Na środku leżą zabawki do piasku.

plenum 

10 min

Nauczyciel zaczyna rozmowę dotyczącą wakacji nad morzem i zabawek, które można ze sobą zabrać (rozmowa w języku polskim).

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Przybliża uczniom sytuację. Informuje uczniów, że dziadkowie Bena mieszkają w Grecji (tata Bena wyemigrował do Niemiec) i że Ben, Lea i Alex odwiedzają ich w wakacje. Z domu dziadków na plażę jest kilka kilometrów, dlatego tata informuje dzieci, że jadą nad morze. Pokazując odpowiednią ilustrację, nauczyciel pyta, jak reagują dzieci i co chcą ze sobą zabrać.

Uczniowie podają swoje propozycje.

Następnie nauczyciel podnosi do góry jedną z zabawek plażowych i podaje jej niemiecką nazwę. Uczniowie powtarzają na głos. W ten sposób następuje prezentacja nazw wszystkich zabawek plażowych podanych w dialogu.

Nauczyciel podaje niemieckie odpowiedniki wymienionych przez uczniów przedmiotów i zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna

Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

25 min

Uczniowie odpowiadają na pytanie, jakie zabawki biorą dzieci na plażę, a następnie powtarzają trzy warianty zdania: Ich nehme … mit.

Nauczyciel rozdaje jednej połowie klasy obrazki przedstawiające wiaderko, sitko, łopatkę i foremki do piasku. Druga połowa klasy otrzymuje nazwy tych przedmiotów w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest odnaleźć swoją parę (obrazek - słowo). Po odnalezieniu partnera, uczniowie zajmują miejsce na dywanie. Każda para prezentuje zdanie Ich nehme … mit. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy.

praca w parach

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog i prosi o ułożenie par (obrazek - słowo) zgodnie z kolejnością pojawiania się ich w dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel wyświetla prawidłowe rozwiązanie na tablicy multimedialnej. Uczniowie porównują ze swoją propozycją.

Uczniowie powtarzają za lektorem zdanie Wir fahren ans Meer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

plenum

Uczniowie grają w berka wyrazowego na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Jedna osoba stoi przy tablicy i „łapie” słówka. Pozostali uczniowie przyglądają się. Osoby przy tablicy zmieniają się co 1‑2 minuty.

Nauczyciel rozkłada w różnych miejscach sali kartki z nazwami przedmiotów. Dodatkowo każdy uczeń otrzymuje plik obrazków z przedmiotami występującymi w lekcji. Zadaniem uczniów jest dopasowanie obrazka do nazwy. Po odnalezieniu pary (obrazek i nazwa) uczeń wraca do ławki. Nauczyciel spacerując po klasie sprawdza poprawność wykonanego zadania.

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel zaczyna zabawę, wypowiadając zdanie: Wir fahren ans Meer. Ich nehme … mit. Uczeń siedzący obok powtarza zdanie za nauczycielem i dodaje swój przedmiot. Kolejny uczeń zapamiętuje to, co powiedzieli jego poprzednicy, a następnie dodaje swoje słowo. Po skończonej zabawie nauczyciel żegna się z uczniami, używając któregoś ze znanych im zwrotów (Bis dann! Bis morgen! Auf Wiedersehen!).

plenum

10 min

zabawa (przerobiona na potrzeby lekcji): Ich packe meinen Koffer und ich nehme … mit.

Faza wprowadzająca

Uczniowie siadają w kręgu. Na środku leżą zabawki do piasku.

plenum 

10 min

Nauczyciel zaczyna rozmowę dotyczącą wakacji nad morzem i zabawek, które można ze sobą zabrać (rozmowa w języku polskim).

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Przybliża uczniom sytuację. Informuje uczniów, że dziadkowie Bena mieszkają w Grecji (tata Bena wyemigrował do Niemiec) i że Ben, Lea i Alex odwiedzają ich w wakacje. Z domu dziadków na plażę jest kilka kilometrów, dlatego tata informuje dzieci, że jadą nad morze. Pokazując odpowiednią ilustrację, nauczyciel pyta, jak reagują dzieci i co chcą ze sobą zabrać.

Uczniowie podają swoje propozycje.

Następnie nauczyciel podnosi do góry jedną z zabawek plażowych i podaje jej niemiecką nazwę. Uczniowie powtarzają na głos. W ten sposób następuje prezentacja nazw wszystkich zabawek plażowych podanych w dialogu.

Nauczyciel podaje niemieckie odpowiedniki wymienionych przez uczniów przedmiotów i zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna

Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

25 min

Uczniowie odpowiadają na pytanie, jakie zabawki biorą dzieci na plażę, a następnie powtarzają trzy warianty zdania: Ich nehme … mit.

Nauczyciel rozdaje jednej połowie klasy obrazki przedstawiające wiaderko, sitko, łopatkę i foremki do piasku. Druga połowa klasy otrzymuje nazwy tych przedmiotów w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest odnaleźć swoją parę (obrazek - słowo). Po odnalezieniu partnera, uczniowie zajmują miejsce na dywanie. Każda para prezentuje zdanie Ich nehme … mit. W razie potrzeby nauczyciel koryguje błędy.

praca w parach

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog i prosi o ułożenie par (obrazek - słowo) zgodnie z kolejnością pojawiania się ich w dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel wyświetla prawidłowe rozwiązanie na tablicy multimedialnej. Uczniowie porównują ze swoją propozycją.

Uczniowie powtarzają za lektorem zdanie Wir fahren ans Meer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

plenum

Uczniowie grają w berka wyrazowego na tablicy multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Jedna osoba stoi przy tablicy i „łapie” słówka. Pozostali uczniowie przyglądają się. Osoby przy tablicy zmieniają się co 1‑2 minuty.

Nauczyciel rozkłada w różnych miejscach sali kartki z nazwami przedmiotów. Dodatkowo każdy uczeń otrzymuje plik obrazków z przedmiotami występującymi w lekcji. Zadaniem uczniów jest dopasowanie obrazka do nazwy. Po odnalezieniu pary (obrazek i nazwa) uczeń wraca do ławki. Nauczyciel spacerując po klasie sprawdza poprawność wykonanego zadania.

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel zaczyna zabawę, wypowiadając zdanie: Wir fahren ans Meer. Ich nehme … mit. Uczeń siedzący obok powtarza zdanie za nauczycielem i dodaje swój przedmiot. Kolejny uczeń zapamiętuje to, co powiedzieli jego poprzednicy, a następnie dodaje swoje słowo. Po skończonej zabawie nauczyciel żegna się z uczniami, używając któregoś ze znanych im zwrotów (Bis dann! Bis morgen! Auf Wiedersehen!).

plenum

10 min

zabawa (przerobiona na potrzeby lekcji): Ich packe meinen Koffer und ich nehme … mit.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec