| |
| |
| Po co fizykowi tabele i jak organizować w nich dane? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
|
| Uczeń:
wyjaśnia, jaką rolę odgrywają tabele przy prezentacji wyników pomiarów we współczesnych eksperymentach fizycznych,
opisuje współzależność pomiędzy prezentacją wyników pomiarowych w postaci wykresów i w postaci tabel,
porównuje dane umieszczone na wykresach z tymi umieszczonymi w tabelach,
ocenia przydatność różnych sposobów prezentacji danych,
przygotowuje tabele pokazujące zależność pomiędzy różnymi zmiennymi,
planuje zawartość i postać tabeli oraz sposób jej prezentacji w taki sposób, by łatwo analizować umieszczone w niej dane i odkrywać zależności między zmiennymi.
|
| nauczanie przez dociekanie IBSE |
| wykład informacyjny, analiza pomysłów w komponowaniu struktury i wypełnianiu zawartości tabel |
| praca indywidualna i zespołowa |
| komputer z rzutnikiem, tablica, wyniki pomiarów wykonanych wcześniej na lekcjach fizyki, jako materiał do wypełniania zawartości tabel |
| dostęp do materiałów z Internetu, materiał pt. „Wynik serii pomiarów powtarzalnych i jego niepewność standardowa”. |
|
|
Wprowadzenie według treści zawartej w części „Czy to nie ciekawe?” e‑materiału. Dyskusja wskazująca na komplementarną rolę wykresów i tabel przy prezentowaniu wyników pomiarów. |
|
Uczniowie oglądają film edukacyjny. Uczniowie razem z nauczycielem dyskutują na temat skonstruowanej tam tabeli. Nauczyciel podaje uczniom wybrany zestaw danych pomiarowych do samodzielnego wykonania tabeli. W tym celu można się posłużyć tabelami i danymi z materiału „Wynik serii pomiarów powtarzalnych i jego niepewność standardowa” (zob. przykłady z części „Warto przeczytać” i przykład analizowany w MB‑Film samouczek). Następnie, każdy uczeń, tworzy strukturę tabeli i uzupełnia jej zawartość. Wybrany przez nauczyciela uczeń przedstawia tabelę na tablicy. Następnie uczniowie wykorzystują skonstruowaną tabelę do wykonania obliczeń i uzyskania wyników końcowych. Potem, jeśli czasu wystarczy, uczniowie wykonują wykres ilustrujący w formie graficznej wyniki tych samych pomiarów. |
|
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają wykonaną pracę oraz porównują zalety i niedostatki prezentowania wyników pomiarów w formie tabel i wykresów. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Praca indywidualna: wybranie przez ucznia jakiegoś zestawu danych, niekoniecznie z zakresu fizyki (np. liczba osób w autobusie o różnych porach dnia) i przedstawienie wyników w formie tabeli, a potem wykonanie obliczeń, np. wartości średnich. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium‑Film samouczek może być pomocnym przykładem do pracy w czasie lekcji. |