Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Organy senatu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje sposób wyboru, skład i kompetencje poszczególnych organów senatu;

  • analizuje przykłady działalności podejmowanej przez te organy;

  • wyjaśnia znaczenie każdego organu dla realizacji funkcji powierzonych senatowi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • lekcja odwrócona;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie zapoznają się z fragmentem artykułu zawartym we wprowadzeniu do e‑materiałów.

2. Dyskusja na temat, czy autor artykułu rzetelnie i sprawiedliwie ocenia pracę senatorów.

Faza realizacyjna

1. Schemat interaktywny. Lekcja odwrócona. Uczniowie przed lekcją przeanalizowali schemat interaktywny i poszukali informacji na temat wykorzystania kompetencji poszczególnych organów senatu. Podczas lekcji wybrane osoby przedstawiają rezultaty swojej pracy.

2. Ćwiczenia interaktywne 1–6 i 7 uczniowie rozwiązują samodzielnie i sprawdzają w e‑materiałach. Ćwiczenie 8 uczniowie rozwiązują samodzielnie, wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali komentują i weryfikują ich poprawność.

Faza podsumowująca

1. Dyskusja: powrót do kwestii omawianej na początku lekcji – „Czy polscy senatorzy pracują dużo, czy mało?”.

Praca domowa:

Oceń rolę poszczególnych organów senatu w procesie legislacyjnym. Dlaczego każdy z nich jest ważny?

Materiały pomocnicze:

Konstytucja RP, sejm.gov.pl.

Regulamin Senatu RP, senat.gov.pl.

Artur Bochenek, Status prawny i funkcje Prezydium Senatu RP, „Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały” 2013, nr 2(13).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać schemat interaktywny do przygotowania się do sprawdzianu wiadomości.