Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Organy senatu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje sposób wyboru, skład i kompetencje poszczególnych organów senatu;
analizuje przykłady działalności podejmowanej przez te organy;
wyjaśnia znaczenie każdego organu dla realizacji funkcji powierzonych senatowi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
lekcja odwrócona;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie zapoznają się z fragmentem artykułu zawartym we wprowadzeniu do e‑materiałów.
2. Dyskusja na temat, czy autor artykułu rzetelnie i sprawiedliwie ocenia pracę senatorów.
Faza realizacyjna
1. Schemat interaktywny. Lekcja odwrócona. Uczniowie przed lekcją przeanalizowali schemat interaktywny i poszukali informacji na temat wykorzystania kompetencji poszczególnych organów senatu. Podczas lekcji wybrane osoby przedstawiają rezultaty swojej pracy.
2. Ćwiczenia interaktywne 1–6 i 7 uczniowie rozwiązują samodzielnie i sprawdzają w e‑materiałach. Ćwiczenie 8 uczniowie rozwiązują samodzielnie, wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali komentują i weryfikują ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja: powrót do kwestii omawianej na początku lekcji – „Czy polscy senatorzy pracują dużo, czy mało?”.
Praca domowa:
Oceń rolę poszczególnych organów senatu w procesie legislacyjnym. Dlaczego każdy z nich jest ważny?
Materiały pomocnicze:
Konstytucja RP, sejm.gov.pl.
Regulamin Senatu RP, senat.gov.pl.
Artur Bochenek, Status prawny i funkcje Prezydium Senatu RP, „Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały” 2013, nr 2(13).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać schemat interaktywny do przygotowania się do sprawdzianu wiadomości.