Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Nikiel w kontekście zastosowań

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia właściwości niklu i jego stopów;

  • koreluje właściwości niklu z jego zastosowaniami;

  • wymienia przykłady zastosowań niklu;

  • wymienia nadstopy niklu i określi ich skład.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • gra edukacyjna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • okienko informacyjne;

  • kieszeń i szuflada;

  • mapa pojęć.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;

  • rzutnik multimedialny.

Przed lekcją:

Nauczyciel zleca uczniom, żeby wyszukali odpowiedzi nt. biologicznej roli niklu i jego wpływu na organizmy żywe w dostępnych źródłach informacji.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jaka jest biologiczna rola niklu oraz czy ten pierwiastek, z toksykologicznego punktu widzenia, ma negatywny wpływ na żywe organizmy? Uczniowie mogą wykorzystać tekst źródłowy: 
    Nikiel: jaką pełni rolę w organizmie? Nikiel jako alergen, Źródła niklu w pożywieniu, https://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/7,101580,24578715,nikiel-jaka-pelni-role-w-organizmie-nikiel-jako-alergen-zrodla.html, dostęp: 01.02.2022.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Gdzie mamy do czynienia z niklem? Nauczyciel zapisuje propozycje uczniów w formie mapy pojęć.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Na podstawie układu okresowego pierwiastków chemicznych, uczniowie na forum klasy podają właściwości fizyczne i chemiczne niklu. Mogą też korzystać z treści zawartych w e‑materiale.

  2. Uczniowie dzielą się na trzy grupy zadaniowe (grup roboczych może być więcej). Zadaniem każdej będzie określenie składu i właściwości następujących stopów oraz ich zastosowania. Uczniowie korzystają z różnych dostępnych źródeł informacji. Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze papieru A3, mazaki.

  • Grupa 1 – stopy nitinolu i monelu. (Nitinol – Ni, Ti stop z pamięcią kształtu. Ma bardzo szerokie zastosowanie (m.in. biomedycyna). Monel – Cu, Fe i  Mn. Metal plastyczny, nadający się od obróbki plastycznej na zimno i gorąco, jednocześnie posiadający bardzo dobre właściwości wytrzymałościowe i wysoką odporność na korozję. Stosowany na elementy maszyn pracujących w styczności z agresywnymi substancjami np. łopatki turbin parowych.)

  • Grupa 2 – platynid i elinwar. (Platynid - Fe Ni, Co, Pr. pracują w podwyższonych temperaturach, stosowane do np. lamp elektronowych i żarówek. Elinwar – Fe, Ni, Cr, W, Mo – właściwości sprężyste i bardzo niewielki współczynnik rozszerzalności liniowej. Stosowany do produkcji sprężyn zegarowych i aparatów pomiarowych.)

  • Grupa 3 – permaloj i nichrom. (Permalloy – stop niklowo‑żelazowy, bez domieszek węgla. Stosowany na materiały ferromagnetyczne. Nichrom – Ni, Cr – żaroodporny. Stosowane na grzejne elementy oporowe. Stosowane także na elementy silników lotniczych pomp do substancji agresywnych i pracujących w wysokich temperaturach.) Powrót do mapy pojęć z fazy wstępnej i uzupełnienie jej na podstawie zdobytych nowych informacji.

  1. Nauczyciel proponuje uczniom grę edukacyjną w parach zawartą w e‑materiale.

  2. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwszym okienku uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie okienko może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu. Po wyznaczonym czasie, chętny uczeń może zaprezentować swoje okienko na forum klasy.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia karteczkami samoprzylepnymi z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grę edukacyjną uczniowie mogą wykorzystać w fazie przygotowania do lekcji czy pracy kontrolnej.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3, mazaki oraz karteczki samoprzylepne.