Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Daria Wieliczko
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Could Robots Do Your Job? / Czy zastąpi cię robot?
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, I.4, I.12, I.14, I.15, II.1, II.2, II.5, II.6, II.7, III.1, III.4, III.5, III.6, V.2, V.3, V.4, V.8, V.11, V.12, VII.4, VII.14
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń opisuje różne typy robotówi i ich zastosowanie.
Uczeń umie opisać, czym jest nanotechnologia.
Uczeń umie opisać zasadę działania pojazdów autonomicznych.
Uczeń potrafi przeanalizować i przedstawić plusy i minusy zastosowania sztucznej inteligencji w przemyśle.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija wiedzę na temat najnowszych technologii, zyskując świadomość stopnia ingerencji technologii w codzienne życie.
Uczeń kształtuje świadomość perspektyw zawodowych oferowanych w technologicznie zaawansowanej rzeczywistości.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie „Will we live in peaceful coexistence?” i pyta:
When you hear the word „robot”, what is the first thought that comes to your mind?
Is it something positive or negative?
Do you think robots can be our friends or enemies? Will we live in peaceful coexistence?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z tekstem uczniowie łączą ilustracje z nazwami robotów w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Robots – Friends or Enemies? (Przeczytaj) i wybierają właściwe tytuły akapitów w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedź cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst Robots – Friends or Enemies? (Przeczytaj) i samodzielnie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Chętni odczytują odpowiedzi i uzasadniają je właściwymi cytatami z tekstu.
Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 (Przeczytaj) i uzasadniają je odpowiednimi cytatami z tekstu.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie z tekstu: „Whether we work in the office and perform, or whether we work in industry and do blue‑collar jobs, robots are slowly replacing us.”
Następnie uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych dyskutują na temat: Do you agree with this statement? Why? Why not?
W ramach przygotowania do pracy z materiałem dźwiękowym uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie słuchają wywiadu z naukowczynią i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie słuchają wywiadu i wybierają poprawne odpowiedzi w Exercise 3 i 4 (Plik audio). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Pracując w parach, uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się).
Uczniowie pracują w grupach trzy-, czteroosobowych. Tworzą listę zmian wywołanych przez nowe rozwiązania technologiczne, o których dowiedzieli się na lekcji, i dzielą je na pozytywne i negatywne (według własnej oceny). Po zakończeniu rozmów każda grupa ogłasza na forum klasy, która ze zmian technologicznych jest według członków tej grupy zdecydowanie pozytywna, a która zdecydowanie negatywna.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) i Exercise 2–7 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are writing to your friend from the United Kingdom about advantages and disadvantages of Artificial Intelligence and robots. In your email, write the following information:
what kind of robots do we already use and what robots do you think we will use;
the advantages of Artificial Intelligence;
the disadvantages of Artificial Intelligence.
Word limit: 50–120.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie mogą ponownie wysłuchać wywiadu z Dr Filmore i napisać odpowiedź na pytania: What is nanotechnology? How does it work? Give an example.