Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Udział migrantów w ogóle populacji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, techniku, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludność, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
7) Dyskutuje na temat skutków wielkich ruchów migracyjnych dla społeczeństw i gospodarki wybranych państw świata, ze szczególnym uwzględnieniem krajów Europy, w tym Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje pojęcie eksplozji i implozji demograficznej,
wyjaśnia przyczyny eksplozji i implozji demograficznej,
wskazuje państwa, w których występuje eksplozja demograficzna.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupie
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze: www.migrationdataportal.org [data dostępu: 29.03.2022].
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów, czy mieli do czynienia z migracjami (np. czy ktoś w rodzinie migrował), jeśli tak, to w jakim okresie, w jakim celu.
Przedstawienie celu lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale, zadaje pytania dotyczące zróżnicowania udziału imigrantów w ogóle liczby ludności w poszczególnych krajach oraz jego przyczyny.
Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału, nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.
Uczniowie wspólnie oglądają grafikę interaktywną
Nauczyciel dobiera uczniów w pary. Uczniowie w parach wykonują polecenia do materiału multimedialnego.
Pary, który przygotowały odpowiedzi prezentują je pozostałym uczniom. Uczniowie wykonują odpowiednie notatki. Po tym następuje zamiana ról.
Na forum klasy nauczyciel weryfikuje poprawność wykonanej pracy, a uczniowie sprawdzają własne notatki, nanoszą poprawki, uzupełniają je.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Przygotowanie mapy obrazującej wyniki zadań 7.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: materiał multimedialny zwarty w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu „przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze”.