SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Udział migrantów w ogóle populacji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, techniku, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludność, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.

Uczeń:

7) Dyskutuje na temat skutków wielkich ruchów migracyjnych dla społeczeństw i gospodarki wybranych państw świata, ze szczególnym uwzględnieniem krajów Europy, w tym Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje pojęcie eksplozji i implozji demograficznej,

  • wyjaśnia przyczyny eksplozji i implozji demograficznej,

  • wskazuje państwa, w których występuje eksplozja demograficzna.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupie

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze: www.migrationdataportal.org [data dostępu: 29.03.2022].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy mieli do czynienia z migracjami (np. czy ktoś w rodzinie migrował), jeśli tak, to w jakim okresie, w jakim celu.

  • Przedstawienie celu lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale, zadaje pytania dotyczące zróżnicowania udziału imigrantów w ogóle liczby ludności w poszczególnych krajach oraz jego przyczyny. 

  • Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału, nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.

  • Uczniowie wspólnie oglądają grafikę interaktywną

  • Nauczyciel dobiera uczniów w pary. Uczniowie w parach wykonują polecenia do materiału multimedialnego.

  • Pary, który przygotowały odpowiedzi prezentują je pozostałym uczniom. Uczniowie wykonują odpowiednie notatki. Po tym następuje zamiana ról.

  • Na forum klasy nauczyciel weryfikuje poprawność wykonanej pracy, a uczniowie sprawdzają własne notatki, nanoszą poprawki, uzupełniają je.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Przygotowanie mapy obrazującej wyniki zadań 7.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: materiał multimedialny zwarty w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu „przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze”.