Dla nauczyciela
Autor: Adam Jurkiewicz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Tablice jednowymiarowe w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Określisz, w jaki sposób w języku Python implementuje się tablice.
Prześledzisz, jak definiuje się listy oraz krotki.
Przeanalizujesz algorytm przeszukiwania listy i szukania najdłuższego spójnego niemalejącego podciągu.
Skonstruujesz algorytm i zaimplementujesz program przeszukujący zestaw danych.
Scharakteryzujesz metody specyficzne dla struktury
list
w języku Python.Wymienisz zastosowania list oraz krotek.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Tablice jednowymiarowe w języku Python”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Problem – uczniowie szukają spójnego podciągu rosnącego w tablicy liczb. Przykładowa tablica: [12, 8, 7, 7, 8, 7, 6, 6, 5, 3, 4, 5, 5, 5, 5, 1, 2, 3, 4, 3]
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi wybraną osobę o przedstawienie najważniejszych informacji z sekcji „Przeczytaj”.
Następnie uczniowie rozwiązują problem 1 z tej sekcji. Chętne lub wybrane osoby prezentują swoje rozwiązanie na forum klasy, nauczyciel je omawia.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie pracując w parach, rozwiązują polecenie 1. W kolejnym kroku uczniowie porównują swoje programy z tymi omówionymi w prezentacji. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie i wątpliwości.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie nr 3 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązanie z inną parą uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Wskazówki metodyczne:
Przed lekcją uczniom można zaproponować powtórzenie wiadomości na temat struktur, które zostały zaprezentowane w początkowych e‑materiałach.