SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wartości przyrodnicze i kulturowe w Polsce oraz stan zachowania krajobrazu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.

Uczeń:

1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski.

XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.

Uczeń:

4) dokonuje oceny wartości przyrodniczych i kulturowych oraz stanu zachowania krajobrazu (harmonijny, przekształcony, zdegradowany).

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia wartości przyrodnicze i kulturowe Polski,

  • ocenia stan zachowania krajobrazu w kraju,

  • wskazuje obszary na mapie Polski, które zasługują na szczególną ochronę ze względu na ich przyrodniczą lub kulturową wartość.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody nauczania: blended learning

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas Polski, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2008.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Wprowadzenie do tematu zajęć. Pogadanka w interakcji z uczniami na temat wartości przyrodniczych i kulturowych, uczniowie podają przykłady i przedstawiają swoje rozumienie tych pojęć.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, korzystając z własnej wiedzy i e‑materiału, wyjaśniają, czym są wartości przyrodnicze i kulturowe, czym są miejsca przyrodniczo cenne, jakie formy ochrony przyrody obowiązują w Polsce, a także jak chroni się wartości kulturowe.

  • Następnie nauczyciel wyświetla film edukacyjny, w którym uczniowie poznają najważniejsze obszary cenne przyrodniczo i kulturowo w Polsce. Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych lub mapy Polski, wskazują te obszary, lokalizują położenie parków narodowych, pomników przyrody, miejsc o szczególnych walorach kulturowych itp.

  • W grupach uczniowie wykonują polecenia do filmu edukacyjnego. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.

  • We wspólnej dyskusji uczniowie oceniają stan zachowania krajobrazów w kraju, wskazują sposoby ochrony krajobrazów, oceniają potrzeby w zakresie ochrony lub rewitalizacji poszczególnych krajobrazów. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji oraz poprawnością wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

  • Podsumowanie najważniejszych treści omawianych podczas zajęć.

  • Nauczyciel przypomina cele lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Napisz, w jaki sposób zachęcisz kolegę/koleżankę zza granicy do odwiedzenia jednej atrakcji przyrodniczej i jednej kulturowej w Polsce. Opisz, gdzie daną atrakcję można znaleźć i dlaczego warto ją zwiedzić.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny można wykorzystać podczas zajęć z cyklu „Krajobrazy Polski” (zakres rozszerzony: XIV. 1). Może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej roli turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski (zakres rozszerzony: XIV. 5) oraz działaniom służącym zachowaniu walorów krajobrazów przyrodniczych i kulturowych (zakres rozszerzony: XIV. 6).