Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wartości przyrodnicze i kulturowe w Polsce oraz stan zachowania krajobrazu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.
Uczeń:
1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski.
XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.
Uczeń:
4) dokonuje oceny wartości przyrodniczych i kulturowych oraz stanu zachowania krajobrazu (harmonijny, przekształcony, zdegradowany).
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia wartości przyrodnicze i kulturowe Polski,
ocenia stan zachowania krajobrazu w kraju,
wskazuje obszary na mapie Polski, które zasługują na szczególną ochronę ze względu na ich przyrodniczą lub kulturową wartość.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody nauczania: blended learning
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas Polski, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2008.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Wprowadzenie do tematu zajęć. Pogadanka w interakcji z uczniami na temat wartości przyrodniczych i kulturowych, uczniowie podają przykłady i przedstawiają swoje rozumienie tych pojęć.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie, korzystając z własnej wiedzy i e‑materiału, wyjaśniają, czym są wartości przyrodnicze i kulturowe, czym są miejsca przyrodniczo cenne, jakie formy ochrony przyrody obowiązują w Polsce, a także jak chroni się wartości kulturowe.
Następnie nauczyciel wyświetla film edukacyjny, w którym uczniowie poznają najważniejsze obszary cenne przyrodniczo i kulturowo w Polsce. Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych lub mapy Polski, wskazują te obszary, lokalizują położenie parków narodowych, pomników przyrody, miejsc o szczególnych walorach kulturowych itp.
W grupach uczniowie wykonują polecenia do filmu edukacyjnego. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.
We wspólnej dyskusji uczniowie oceniają stan zachowania krajobrazów w kraju, wskazują sposoby ochrony krajobrazów, oceniają potrzeby w zakresie ochrony lub rewitalizacji poszczególnych krajobrazów. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji oraz poprawnością wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Podsumowanie najważniejszych treści omawianych podczas zajęć.
Nauczyciel przypomina cele lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Napisz, w jaki sposób zachęcisz kolegę/koleżankę zza granicy do odwiedzenia jednej atrakcji przyrodniczej i jednej kulturowej w Polsce. Opisz, gdzie daną atrakcję można znaleźć i dlaczego warto ją zwiedzić.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać podczas zajęć z cyklu „Krajobrazy Polski” (zakres rozszerzony: XIV. 1). Może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej roli turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski (zakres rozszerzony: XIV. 5) oraz działaniom służącym zachowaniu walorów krajobrazów przyrodniczych i kulturowych (zakres rozszerzony: XIV. 6).