Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Kryteria podziału i rodzaje wód podziemnych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa:

IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.

Uczeń:

  1. przedstawia uwarunkowania występowania wód podziemnych oraz ich znaczenie gospodarcze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje kryteria podziału wód podziemnych,

  • podaje rodzaje wód podziemnych,

  • charakteryzuje wybrane rodzaje wód podziemnych,

  • analizuje schemat występowania wód podziemnych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca warsztatowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, kartki papieru, guma mocująca, pisaki

Materiały pomocnicze:

L.K. Dawydow, A.A. Dmitrijewa, G.N Konkina, Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979 (rozdział Wody podziemne).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – krótka pogadanka na temat wód podziemnych, w jej trakcie nauczyciel naprowadza uczniów na wstępny podział (kryteria) wód podziemnych.

  • Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup; każda z nich ma do opracowania wody podziemne według ustalonego kryterium.

  • Każde kryterium podziału przypada do wykonania w określonym czasie (np. ok. 10 minut) dwóm grupom.

Faza realizacyjna

  • Każda grupa pracuje nad swoim zadaniem, korzystając z podręcznika, e‑materiału – każdy uczeń w grupie stara się być „ekspertem” w opracowywanym temacie.

  • Uczniowie dyskutują, w jaki sposób przedstawić na schemacie (plakat) omawiane wody podziemne. Wybierają ich charakterystyczne cechy.

  • Zadania dla grup:

    1. podział wód podziemnych ze względu na głębokość występowania wody i ich charakterystyka;

    2. podział wód podziemnych ze względu na rodzaj skał, w których występuje woda i ich charakterystyka;

    3. podział wód podziemnych ze względu na powstanie i ich charakterystyka

  • Jedno zadanie przypada dla dwóch grup; warto dopilnować, aby grupy pracujące nad tym samym zagadnieniem nie siedziały obok siebie.

  • Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby pomaga im, wyjaśnia wątpliwości.

  • Po upływie określonego czasu grupy pracujące nad tym samym zagadnieniem wymieniają się plakatami – sprawdzają pracę kolegów i koleżanek, uzupełniają, w razie potrzeby zapisują pytania do kolegów. Po kilku minutach nauczyciel prosi uczniów, aby prace wróciły do grup je tworzących.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z uwagami kolegów – wywiązuje się krótka dyskusja.

  • Wybrani przedstawiciele grup prezentują na forum klasy rodzaje wód podziemnych według wydzielonych trzech kryteriów.

  • Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów, uzupełnia je w miarę potrzeby. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną i wykonanie zawartego w tej części e‑materiału polecenia.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające stopień opanowania omawianych zagadnień – dotyczące podziału i charakterystyki wybranych wód.

  • Podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami. Ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.

Praca domowa

  • Poszukaj informacji, z jakich wód podziemnych korzystają mieszkańcy twojej miejscowości w codziennym życiu – czy są to wody dobrej jakości? Jak głęboko się znajdują?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafikę interaktywną można wykorzystać w fazie wstępnej lekcji dotyczących źródeł, a także na lekcji o znaczeniu gospodarczym wód podziemnych.