Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Węgiel – pierwiastek życia
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz różnice między odmianami węgla.
Zrozumiesz związek między właściwościami węgla a jego rolą w organizmach.
Sprawdzisz, jak naukowcy ustalają wiek znalezisk archeologicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem samouczkiem;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Chętne osoby przynoszą różne postacie węgla: miał lub bryłę węgla kamiennego, kawałek węgla brunatnego, węgiel drzewny (np. do grilla), węgiel apteczny (aktywny), grafit (ołówek), sadzę (np. z komina).
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel nawiązuje do szybkiego cyklu węglowego – przypomina schemat z lekcji „Obieg węgla w przyrodzie” (nawiązanie do oddychania i spalania). Następnie inicjuje pogadankę, zadając pytania, np.: „Z jaką postacią węgla się spotkaliście?”, „Czy ktoś z was zażywał węgiel podczas biegunki?”, „Gdzie – poza jubilerstwem – wykorzystuje się diamenty?”. Uczniowie swobodnie się wypowiadają. Na koniec fazy wstępnej lekcji wystawiają przyniesione okazy węgla (rozpoznawanie; podsumowanie pogadanki nt. form występowania węgla).
Faza realizacyjna:
Praca z filmem samouczkiem pt. „Węgiel – pierwiastek życia”. Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie w parach wykonują polecenie nr 1: „Uzasadnij, dlaczego węgiel jest tak ważny dla życia na Ziemi. W odpowiedzi uwzględnij zdolność węgla do tworzenia różnorodnych wiązań chemicznych”. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Uczniowie, pracując samodzielnie, na podstawie e‑materiału tworzą mapę pojęć związanych z węglem, z uwzględnieniem właściwości węgla i jego roli w organizmach. Do tego celu wykorzystują generator w poleceniu nr 2. Chętne osoby przedstawiają swoją mapę na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 6 (w którym mają za zadanie, na podstawie przedstawionego fragmentu tekstu, uzasadnić prawdziwość stwierdzenia: „Różnica w kształcie pomiędzy izomerami cis i trans warunkuje aktywność biologiczną cząsteczek organicznych”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie, w odniesieniu do przedstawionych informacji, wyjaśnić, jak uczeni mogą inaczej i z mniejszym błędem określić wiek znaleziska), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dzielą się na pary. Nauczyciel rozdaje każdej z nich listę stwierdzeń (zob. materiały pomocnicze), których prawdziwość uczniowie mają sprawdzić w e‑materiale. Następnie wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi, a inni oceniają ich prawdziwość.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 oraz 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z filmem samouczkiem, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.