Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Jarosz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Relacyjne bazy danych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy i rozszerzony
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Zakres podstawowy
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3. przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
4) wyszukuje informacje, korzystając z bazy danych opartej na co najmniej dwóch tabelach, definiuje relacje, stosuje filtrowanie, formułuje kwerendy, tworzy i modyfikuje formularze, drukuje raporty
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Uczeń:
analizuje proces tworzenia relacyjnej bazy danych na praktycznym przykładzie;
ocenia efektywność rozwiązań bazodanowych w konkretnej sytuacji biznesowej;
projektuje bazy danych wspierające rozwiązanie przedstawionych problemów według własnego pomysłu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda sytuacyjna;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
dyskusja;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Relacyjne bazy danych”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę nt. relacyjnych baz danych. Metodą burzy mózgów uczniowie podają przykłady zastosowania relacyjnych baz danych.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie zawarte na końcu sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia nr 1 „Przeprowadź podobną analizę wybranego przez siebie fragmentu rzeczywistości i zaprojektuj tabele będące odzwierciedleniem wyodrębnionych encji.” z sekcji „Infografika”. Wybrana grupa omawia rozwiązanie na forum klasy.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑2, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką.
Ćwiczenia nr 3‑8 uczniowie wykonują w grupach czteroosobowych, a następnie porównują swoje odpowiedzi z inną grupą.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Na podstawie sekcji „Przeczytaj” przygotuj swój projekt relacyjnej bazy danych.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania LibreOffice Base 5.3 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Infografika” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.