Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Egzystencjalizm w Dżumie Alberta Camusa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Przeanalizujesz wybranie fragmenty Dżumy w kontekście egzystencjalistycznej problematyki filozoficznej.
Omówisz problem absurdu ludzkiego życia w kontekście powieści Camusa.
Przedstawisz rozumienie ludzkiej godności i wolności obecne w powieści.
Wyjaśnisz koncepcję szczęścia zawartą w powieści.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje wybranie fragmenty Dżumy w kontekście egzystencjalistycznej problematyki filozoficznej;
omówi problem absurdu ludzkiego życia w kontekście powieści Camusa;
przedstawi rozumienie ludzkiej godności i wolności obecne w powieści;
wyjaśni koncepcję szczęścia zawartą w powieści.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie treści powieści Dżuma Alberta Camusa oraz przeczytanie treści zamieszczonych w zakładce „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czym jest egzystencjalizm? Jakimi problemami zajmowali się filozofowie egzystencjalni?
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jacy są bohaterowie „Dżumy”? Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Mapa myśli”, a następnie czyta polecenie Scharakteryzuj głównego bohatera powieści jako reprezentanta filozofii egzystencjalnej. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Prowadzący inicjuje rozmowę na temat: przejawy myśli egzystencjalnej w Dżumie Camusa.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wybierz i opisz jeden przykład (z literatury, teatru, kina lub sztuk pięknych), który może być ilustracją do wybranego przez ciebie pojęcia, które poznałeś w sekcji „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
Błaszczyk T., Filozofia egzystencjalna Alberta Camusa, „Studia Europaea Gnesnensia”, 6/2012.
Merton T., Siedem esejów o Albercie Camus, tłum. R. Krempl, Bydgoszcz 1996.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.