Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Dwudziestolecie międzywojenne – powtórzenie wiadomości. Część 1
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
utrwala wiadomości dotyczące dwudziestolecia międzywojennego,
charakteryzuje najważniejsze nurty myśli filozoficznej epoki,
omawia konwencje, dzieła przedstawicieli sztuki dwudziestolecia międzywojennego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Dwudziestolecie międzywojenne – powtórzenie wiadomości. Część 1”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa myśli” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracowali podczas lekcji w grupach, a ich celem będzie powtórzenie wiadomości na temat nowych prądów w filozofii i sztuce dwudziestolecia międzywojennego.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla mapę myśli prezentującą ważne nurty w myśli filozoficznej dwudziestolecia międzywojennego. Następnie poleca uczniom, by uzupełnili mapę tytułami dzieł wymienionych filozofów międzywojennych. Uczestnicy zajęć mogą dyskutować i wymieniać się pomysłami.
Później uczniowie dzielą się na 4 grupy, w których zapoznają się z prezentacja multimedialną w e‑materiale. Każdy zespół wykonuje polecenie 1, odnosząc się do innej dziedziny sztuki: gr. 1 – malarstwo, gr. 2 – rzeźba, gr. 3 – architektura i gr. 4 – muzyka. Podczas pracy uczniowie mogą korzystać z różnych źródeł informacji, m.in. zbiorów on line polskich muzeów. Po upływie ustalonego czasu liderzy przedstawiają rezultaty prac swoich zespołów. Nauczyciel może ocenić pracę uczniów.
W podsumowaniu tej części pracy na lekcji uczniowie wspólnie poszukują odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób zmiany, jakim podlegały sztuki wizualne, korespondowały z awangardowymi przemianami w literaturze? Zapisują swoje spostrzeżenia i wnioski.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Wykonaj ćw. 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Jerzy Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000.
Jan Błoński, I cóż dalej, dziwna monado? Witkacy u progu niepodległości, „Teksty Drugie” 1996/4.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.