Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter, Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Siatka dyfrakcyjna |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania | wykład informacyjny, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | siatka dyfrakcyjna, podwójna szczelina do dyfrakcji światła, laser |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Jak obliczyć związek między kątem dyfrakcji, stałą siatki i długością fali?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przy pomocy lasera i podwójnej szczeliny przedstawia dyfrakcję światła. Następnie podwójną szczelinę zastępuje siatką dyfrakcyjną. Pyta uczniów o podobieństwa i różnice w otrzymanych obrazach. | |
Faza realizacyjna: | |
W formie burzy mózgów uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jakie parametry mogą mieć wpływ na to, w którym miejscu powstaje wzmocnienie światła?”. Pomysły nauczyciel zapisuje na tablicy. Następnie nauczyciel wyprowadza wzór na kąt, pod którym widać maksimum dla dwóch szczelin i uogólnia wynik na siatkę dyfrakcyjną. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia zasad działania siatki dyfrakcyjnej uczniowie rozwiązują zadania 1., 3., 6. oraz 8. z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 2., 4. oraz 5. z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może zostać wykorzystany jako przypomnienie sposobu rozwiązywania zadań związanych z siatką dyfrakcyjną podczas powtórzenia wiadomości. |