Autorka e‑materiału: Luiza Kubalska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: My Head is Killing Me / Głowa mi pęka

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.1, II.5, III.1, III.4, IV.3, V.10, VIII.1, VIII.2, XI, XII, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne

Cele operacyjne:

  1. Uczeń potrafi opisać swoje dolegliwości zdrowotne u lekarza.

  2. Uczeń korzysta z czasu Present Perfect w celu opisywania dolegliwości, które zaczęły się w przeszłości i nadal trwają oraz porównuje zastosowanie czasów Present PerfectPast Simple.

  3. Uczeń tworzy list, w którym opisuje własne problemy zdrowotne oraz w jaki sposób zostały one rozwiązane.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń opowiada o swoich problemach zdrowotnych oraz potrafi uzyskać porady u lekarza bądź farmaceuty.

  2. Uczeń rozróżnia zastosowanie czasów Present Perfect (do opisywania sytuacji trwających od jakiegoś czasu) oraz Past Simple (do opisywania sytuacji z przeszłości)

  3. Uczeń kształtuje przekonanie, że wizyta u dentysty nie musi być nieprzyjemnym doświadczeniem.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie lekarstw (Przeczytaj) i pyta uczniów, kiedy ostatnio byli chorzy i jak poradzili sobie z chorobą.

  • When was the last time you had a headache? I got ill last month….

  • What do you do when you have a headache? Lie down, take medication…...

  • What medication do you take? A painkiller.

  • Are painkillers safe?

  1. Uczniowie wyszukują w wykreślance Exercise 1 (Przeczytaj) wyrazy związane z chorowaniem. Wskazana osoba wprowadza je na tablicę interaktywną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tekst o skutkach ubocznych leków, i wykonali Exercise 2 (Przeczytaj) – wybór tytułu tekstu.

  2. Uczniowie samodzielnie uzupełniają właściwymi wyrażeniami zdania w Exercise 3 (Przeczytaj). Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę interaktywną.

  3. Uczniowie w parach odnajdują w tekście zdania zawierające określenia czasu (np. Even if it is not painful for a while). Nauczyciel prosi, aby uczniowie powiedzieli, jakie czasy są w nich użyte (Past SimplePresent Perfect).

  4. Uczniowie samodzielnie uzupełniają odpowiednimi wyrazami zasady gramatyczne w ćwiczeniu Exercise 4 (Przeczytaj). Następnie nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę interaktywną i wyjaśnia zasadę stosowania czasów oraz użycia for/since, korzysta ze wskazówek z e‑materiału.

  5. Uczniowie indywidualnie wykonują Exercise 56 (Przeczytaj). Sprawdzają ćwiczenie w parach i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Nauczyciel wprowadza temat dotyczący wizyty u dentysty, pytając uczniów: How do you feel about going to the dentist? Are you panicking before entering the exam room, or are you quite relaxed? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio) i dopasowują wyrazy do odpowiednich kolumn. Trzech pierwszych uczniów przedstawia po jednej kolumnie.

  8. Uczniowie decydują, czy zdania w Exercise 2 (Plik audio) są prawdziwe. Starają się uzasadnić odpowiedzi zapamiętanymi informacjami z nagrania.

  9. Nauczyciel wyświetla grafikę gabinetu dentystycznego i informuje uczniów, że za chwilę wysłuchają rozmowy pomiędzy pacjentem a lekarzem. Prosi, aby uczniowie wysłuchali dialogu (Plik audio). Wskazane przez nauczyciela osoby lub ochotnicy identyfikują prawdziwe stwierdzenia z Exercise 3 (Plik audio).

  10. Nauczyciel odtwarza plik audio po raz drugi i prosi uczniów o uzupełnienie zdań w Exercise 45 (Plik audio). Uczniowie wykonują ćwiczenia samodzielnie, a następnie porównują odpowiedzi w parach. Po czym nanoszą prawidłowe rozwiązania na tablicę interaktywną i w parach odczytują dialog.

Faza podsumowująca:

Uczniowie indywidualnie piszą do przyjaciela e‑maile zgodnie z poleceniem w Exercise 8 (Sprawdź się): Write a letter to your friend from England about a recent illness you had. Describe how you got sick and what helped you feel better. Write 100–150 words. Include the following:

  • why you are writing;

  • how you got sick;

  • what you did to recover;

  • what you plan to do after recovering.

Uczniowie odczytują teksty na forum zespołu klasowego.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Opcjonalnie: Nauczyciel prosi uczniów, żeby odszukali na ulotce leku przeciwbólowego, którego używają w przypadku bólu głowy, listę działań niepożądanych (side effects) i zapisali ją po angielsku lub żeby znaleźli tę listę w internecie i nauczyli się jej na pamięć.

  3. Opcjonalnie: Uczniowie szukają w słownikach kolokacji (Webquest) przymiotników związanych z bólem głowy (throbbing mild etc.).

Materiały pomocnicze: Materiał audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie słuchają rozmowy z materiału audio i wymyślają 3 pytania do lekarza, które pacjent mógłby zadać na temat leczenia, symptomów, działań niepożądanych.