Numer e‑materiału: Temat 139
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Piosenki majowe
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: Poprzez wspólne wykonanie i wyklaskanie rytmu piosenki uczeń rozwija umiejętność współdziałania w grupie. Poprzez określenie znaczenia państwowych świąt majowych dla Polaków uczeń rozwija umiejętność rozpoznawania i rozumienia emocji swoich i innych osób.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
VIII. Edukacja muzyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki. Uczeń:
2) słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp. oraz z towarzyszeniem prostych opracowań instrumentalnych;
6) rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.;
7) słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
2 Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej. Śpiew. Uczeń:
2) nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt w tym świąt narodowych;
4 Gra na instrumentach muzycznych. Uczeń:
5) wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda);
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4) porządkuje swoją wypowiedź, poprawia w niej błędy, omawia treść przeczytanych tekstów i ilustracji; nadaje znaczenie i tytuł obrazom, a także fragmentom tekstów;
6) recytuje wiersze oraz wygłasza z pamięci krótkie teksty prozatorskie;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
3) pisze notatkę, życzenie, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list; zapisuje adres nadawcy i odbiorcy; pisze krótkie teksty, wykorzystując aplikacje komputerowe;
8) stosuje poprawną wielkość liter w zapisie tytułów utworów, książek, poznanych nazw geograficznych, imion i nazwisk;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
VII. Edukacja informatyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
III. Edukacja społeczna
2 Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym. Uczeń:
3) uczestniczy w świętach narodowych i innych ważnych dniach pamięci narodowej; wykonuje kokardę narodową, biało‑czerwony proporczyk; zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu, wciągania flagi na maszt itp.;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wymienia święta majowe.

  • Omawia cel ich obchodów.

  • Śpiewa piosenkę „Wesoły maj”.

  • Podaje swoje skojarzenia z majem.

  • Słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową.

  • Wskazuje przykłady obchodów świąt majowych w sposób patriotyczny.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.