Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: The Virtual World / Wirtualny świat
Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.7, I.12, III.1, III.2, III.3, III.4, III.5, III.6, III.7, V.1, V.2, V.3, V.6, V.8, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z rzeczywistością wirtualną.
Uczeń umie wypowiadać się na temat kwestii związanych z rzeczywistością wirtualną oraz przyszłości e‑biznesu.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat różnych aspektów rzeczywistości wirtualnej.
Uczeń kształtuje zrozumienie istoty rzeczywistości wirtualnej, jej blasków i cieni.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla zdjęcie Alibaba virtual store i pyta uczniów: What is a virtual store? Do you enjoy shopping online? Why?/ Why not? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów: What do you know about virtual reality? Uczniowie dzielą się wiedzą na forum klasy.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy A, B, C, D i każdej z grup przydziela jeden fragment tekstu (How VR Works, The Dangers of VR, How VR is Used, Virtual Shopping). Każda z grup z wykorzystaniem słownika i ewentualną pomocą nauczyciela opracowuje przydzielony fragment, wybierając najistotniejsze informacje i przygotowując się do ich streszczenia.
Uczniowie tworzą nowe grupy (w taki sposób, że w każdej grupie znajduje się uczeń z grupy A, B, C, D) i dzielą się informacjami przeczytanymi w przydzielonych fragmentach.
Pozostając w grupach, uczniowie czytają cały tekst, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj).
Uczniowie w parach ustalają rodzaj sklepu wirtualnego, który wspólnie odwiedzą w ćwiczeniu wizualizacyjnym, np.: sklep odzieżowy. Następnie zamykają oczy i wspólnie „wchodzą” do wirtualnego sklepu. Opowiadają sobie co widzą, słyszą lub przymierzają. Na koniec, chętni opowiadają na forum klasy o swoim doświadczeniu.
Uczniowie ponownie czytają tekst, a następnie wykonują Exercise 4–6 (Przeczytaj).
Nauczyciel wyświetla zdjęcie otwierające sekcję multimedium. Uczniowie najpierw rozwiązują wykreślankę w Exercise 1 (Mapa pojęć) i nanoszą rozwiązanie na tablicę, a następnie w niewielkich grupach odpowiadają na pytanie: What do you think virtual reality will bring when it comes to furniture/accessories/makeup/decoration/tourist shopping?Uczniowie metodą „burzy mózgów” gromadzą pomysły na temat przyszłości każdej z gałęzi handlu, a potem przedstawiają pomysły na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć, którą nauczyciel wyświetla na tablicy i porównują, które z ich własnych pomysłów z pkt. 7 znajdują odzwierciedlenie w treści mapy.
Uczniowie wykonują Exercise 2‑5 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie ponownie wykonują ćwiczenie wizualizacyjne z pkt. 5 fazy realizacyjnej. Tym razem, wybierają sklep z jednej z branż wymienionych w mapie pojęć np.: makeup. Mogą „odwiedzić” wirtualny sklep jako para konsumentów, lub wcielić się role kupującego i wirtualnego asystenta zakupów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): Write an email to a friend from England about the new VR shop that you visited online. In the email state:
inform what products the shop sells;
describe how you can try products;
explain whether you liked the experience and why/why not.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, na podstawie mapy pojęć, uczniowie przygotowują w parach prezentację (3 slajdy) na temat przyszłości e‑biznesu, w którym odniosą się do większości aspektów przedstawionych w mapie. Polecenie: Study the mind map and prepare a three‑slide presentation on the future of e‑business. Address most of the issues presented in the map.