Numer e‑materiału: 1.1.13.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Die Märchen der Brüder Grimm / Baśnie braci Grimm
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania postaci i podawania tytułów ulubionych baśni braci Grimm

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat baśni i wyobraźni.
2 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3 Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4 W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
5 W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (np. wita się i żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
5) wyraża swoje upodobania.
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
9 Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).
10 Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
11 Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia niektóre postacie z baśni braci Grimm;

  • formułuje pytanie o ulubioną baśń;

  • opowiada, jaka jest jego ulubiona baśń.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • rekwizyty: czerwony kapturek, maska wilka, fartuszek, kamizelka, pierniki z kartonu, jabłko, koszyczek, miotła, korona;

  • ilustrowane książki z baśniami braci Grimm;

  • kartki A4, kredki.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: plik audio

Plik może zostać wykorzystany do ćwiczeń na rozumienie ze słuchu, innych niż zaproponowane w poleceniach, np. ustalenie kontekstu (kto, gdzie, kiedy, co robi). Uczniowie mogą nadać nagraniu tytuł. Plik audio może posłużyć do odegrania przez uczniów ról i przećwiczenia dialogów.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jakie są ich ulubione baśnie i postacie baśniowe. Następnie nauczyciel zaprasza kolejno uczniów, aby wybrali jeden z rekwizytów przyniesionych przez niego na dzisiejszą lekcję (czerwony kapturek, maska wilka, fartuszek, kamizelka, pierniki z kartonu, jabłko, koszyczek, miotła, korona). Rekwizyty mogą się powtarzać i powinno być ich tyle, aby każdy uczeń mógł wybrać coś dla siebie. Uczniowie mówią, jaka według nich baśniowa postać wiąże się z danym rekwizytem.

plenum

15 min

czerwony kapturek, maska wilka, fartuszek, kamizelka, pierniki z kartonu, jabłko, koszyczek, miotła, korona

Nauczyciel rozdaje uczniom ilustrowane książki z baśniami braci Grimm. Prosi, aby uczniowie odnaleźli w książkach ilustrację przedstawiającą postać, która wiąże się z wybranym przez nich rekwizytem. Następnie nauczyciel prezentuje ilustrację i odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zdań (e‑materiał: Przeczytaj).

praca w parach

ilustrowane książki z baśniami braci Grimm

Nauczyciel odtwarza nagranie z polecenia 1 (e‑materiał: Przeczytaj), prosi uczniów o podniesienie książek do góry i powtórzenie za lektorem.

plenum

Nauczyciel zaprasza na środek klasy wszystkich uczniów, którzy mają rekwizyty związane z postaciami Kopciuszka i Królewny Śnieżki. Wypowiada na głos nazwy tych postaci, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu między Klarą, Liną, Timem a Benem. Objaśnia znaczenie nowych wyrazów. Następnie pyta wybranych uczniów: Was ist dein Lieblingsmärchen? Uczniowie odpowiadają w języku polskim zgodnie z tym, jaki rekwizyt wybrali. Nauczyciel wypowiada nazwę postaci w języku niemieckim, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

plenum

15 min

Nauczyciel zaprasza na środek klasy wszystkich uczniów, którzy wybrali rekwizyty związane z postaciami Czerwonego Kapturka, Kopciuszka oraz Jasia i Małgosi. Następnie ponownie odtwarza nagranie dialogu. Uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, w jakiej nazwy postaci pojawiły się w dialogu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

plenum

Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie powtarzają, a następnie spacerują po klasie, podchodzą do koleżanki lub kolegi i zadają pytanie Was ist dein Lieblingsmärchen? Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Jeśli nie pamiętają nazwy postaci, pytają nauczyciela.

praca w parach

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby wstali i zaprezentowali swój rekwizyt. Reszta uczniów zgaduje, o jaką baśń chodzi, i podaje nazwę postaci w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

Nauczyciel zaprasza na środek klasy uczniów, którzy mają rekwizyty związane z baśnią o Jasiu i Małgosi. Następnie odczytuje niemieckie imiona przedstawione w ćwiczeniu 2 (e‑materiał: Sprawdź się) i pyta uczniów, które z nich oznacza Jasia, a które Małgosię. Wskazówką dla uczniów może być ponowne odtworzenie wypowiedzi Tima w dialogu (e‑materiał: Plik audio). Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że imię Hänsel jest zdrobnieniem od imienia Hans, a Gretel zdrobnieniem od Margarete.

plenum

Uczniowie układają w parach puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel prosi ochotników o podanie nazw postaci przedstawionych na ułożonym obrazku. W razie potrzeby koryguje ich wymowę. Uczniowie w parach zadają sobie nawzajem pytanie Was ist dein Lieblingsmärchen? Udzielając odpowiedzi, wybierają baśń, w której występuje jedna z postaci widoczna na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Nauczyciel prosi uczniów, aby narysowali postać ze swojej ulubionej baśni braci Grimm. Uczniowie prezentują swoje prace na forum, rozpoczynając wypowiedź od Mein Lieblingsmärchen ist (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca indywidualna

kartki A4, kredki

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jakie są ich ulubione baśnie i postacie baśniowe. Następnie nauczyciel zaprasza kolejno uczniów, aby wybrali jeden z rekwizytów przyniesionych przez niego na dzisiejszą lekcję (czerwony kapturek, maska wilka, fartuszek, kamizelka, pierniki z kartonu, jabłko, koszyczek, miotła, korona). Rekwizyty mogą się powtarzać i powinno być ich tyle, aby każdy uczeń mógł wybrać coś dla siebie. Uczniowie mówią, jaka według nich baśniowa postać wiąże się z danym rekwizytem.

plenum

15 min

czerwony kapturek, maska wilka, fartuszek, kamizelka, pierniki z kartonu, jabłko, koszyczek, miotła, korona

Nauczyciel rozdaje uczniom ilustrowane książki z baśniami braci Grimm. Prosi, aby uczniowie odnaleźli w książkach ilustrację przedstawiającą postać, która wiąże się z wybranym przez nich rekwizytem. Następnie nauczyciel prezentuje ilustrację i odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zdań (e‑materiał: Przeczytaj).

praca w parach

ilustrowane książki z baśniami braci Grimm

Nauczyciel odtwarza nagranie z polecenia 1 (e‑materiał: Przeczytaj), prosi uczniów o podniesienie książek do góry i powtórzenie za lektorem.

plenum

Nauczyciel zaprasza na środek klasy wszystkich uczniów, którzy mają rekwizyty związane z postaciami Kopciuszka i Królewny Śnieżki. Wypowiada na głos nazwy tych postaci, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu między Klarą, Liną, Timem a Benem. Objaśnia znaczenie nowych wyrazów. Następnie pyta wybranych uczniów: Was ist dein Lieblingsmärchen? Uczniowie odpowiadają w języku polskim zgodnie z tym, jaki rekwizyt wybrali. Nauczyciel wypowiada nazwę postaci w języku niemieckim, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

plenum

15 min

Nauczyciel zaprasza na środek klasy wszystkich uczniów, którzy wybrali rekwizyty związane z postaciami Czerwonego Kapturka, Kopciuszka oraz Jasia i Małgosi. Następnie ponownie odtwarza nagranie dialogu. Uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, w jakiej nazwy postaci pojawiły się w dialogu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

plenum

Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie powtarzają, a następnie spacerują po klasie, podchodzą do koleżanki lub kolegi i zadają pytanie Was ist dein Lieblingsmärchen? Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Jeśli nie pamiętają nazwy postaci, pytają nauczyciela.

praca w parach

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby wstali i zaprezentowali swój rekwizyt. Reszta uczniów zgaduje, o jaką baśń chodzi, i podaje nazwę postaci w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

Nauczyciel zaprasza na środek klasy uczniów, którzy mają rekwizyty związane z baśnią o Jasiu i Małgosi. Następnie odczytuje niemieckie imiona przedstawione w ćwiczeniu 2 (e‑materiał: Sprawdź się) i pyta uczniów, które z nich oznacza Jasia, a które Małgosię. Wskazówką dla uczniów może być ponowne odtworzenie wypowiedzi Tima w dialogu (e‑materiał: Plik audio). Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że imię Hänsel jest zdrobnieniem od imienia Hans, a Gretel zdrobnieniem od Margarete.

plenum

Uczniowie układają w parach puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel prosi ochotników o podanie nazw postaci przedstawionych na ułożonym obrazku. W razie potrzeby koryguje ich wymowę. Uczniowie w parach zadają sobie nawzajem pytanie Was ist dein Lieblingsmärchen? Udzielając odpowiedzi, wybierają baśń, w której występuje jedna z postaci widoczna na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Nauczyciel prosi uczniów, aby narysowali postać ze swojej ulubionej baśni braci Grimm. Uczniowie prezentują swoje prace na forum, rozpoczynając wypowiedź od Mein Lieblingsmärchen ist (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca indywidualna

kartki A4, kredki

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec