Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.13.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Die Märchen der Brüder Grimm / Baśnie braci Grimm
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania postaci i podawania tytułów ulubionych baśni braci Grimm
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jakie są ich ulubione baśnie i postacie baśniowe. Następnie nauczyciel zaprasza kolejno uczniów, aby wybrali jeden z rekwizytów przyniesionych przez niego na dzisiejszą lekcję (czerwony kapturek, maska wilka, fartuszek, kamizelka, pierniki z kartonu, jabłko, koszyczek, miotła, korona). Rekwizyty mogą się powtarzać i powinno być ich tyle, aby każdy uczeń mógł wybrać coś dla siebie. Uczniowie mówią, jaka według nich baśniowa postać wiąże się z danym rekwizytem. | plenum | 15 min | czerwony kapturek, maska wilka, fartuszek, kamizelka, pierniki z kartonu, jabłko, koszyczek, miotła, korona |
Nauczyciel rozdaje uczniom ilustrowane książki z baśniami braci Grimm. Prosi, aby uczniowie odnaleźli w książkach ilustrację przedstawiającą postać, która wiąże się z wybranym przez nich rekwizytem. Następnie nauczyciel prezentuje ilustrację i odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zdań (e‑materiał: Przeczytaj). | praca w parach | ilustrowane książki z baśniami braci Grimm | |
Nauczyciel odtwarza nagranie z polecenia 1 (e‑materiał: Przeczytaj), prosi uczniów o podniesienie książek do góry i powtórzenie za lektorem. | plenum | ||
Nauczyciel zaprasza na środek klasy wszystkich uczniów, którzy mają rekwizyty związane z postaciami Kopciuszka i Królewny Śnieżki. Wypowiada na głos nazwy tych postaci, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu między Klarą, Liną, Timem a Benem. Objaśnia znaczenie nowych wyrazów. Następnie pyta wybranych uczniów: Was ist dein Lieblingsmärchen? Uczniowie odpowiadają w języku polskim zgodnie z tym, jaki rekwizyt wybrali. Nauczyciel wypowiada nazwę postaci w języku niemieckim, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). | plenum | 15 min | |
Nauczyciel zaprasza na środek klasy wszystkich uczniów, którzy wybrali rekwizyty związane z postaciami Czerwonego Kapturka, Kopciuszka oraz Jasia i Małgosi. Następnie ponownie odtwarza nagranie dialogu. Uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, w jakiej nazwy postaci pojawiły się w dialogu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). | plenum | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie powtarzają, a następnie spacerują po klasie, podchodzą do koleżanki lub kolegi i zadają pytanie Was ist dein Lieblingsmärchen? Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Jeśli nie pamiętają nazwy postaci, pytają nauczyciela. | praca w parach | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby wstali i zaprezentowali swój rekwizyt. Reszta uczniów zgaduje, o jaką baśń chodzi, i podaje nazwę postaci w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 15 min | |
Nauczyciel zaprasza na środek klasy uczniów, którzy mają rekwizyty związane z baśnią o Jasiu i Małgosi. Następnie odczytuje niemieckie imiona przedstawione w ćwiczeniu 2 (e‑materiał: Sprawdź się) i pyta uczniów, które z nich oznacza Jasia, a które Małgosię. Wskazówką dla uczniów może być ponowne odtworzenie wypowiedzi Tima w dialogu (e‑materiał: Plik audio). Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że imię Hänsel jest zdrobnieniem od imienia Hans, a Gretel zdrobnieniem od Margarete. | plenum | ||
Uczniowie układają w parach puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel prosi ochotników o podanie nazw postaci przedstawionych na ułożonym obrazku. W razie potrzeby koryguje ich wymowę. Uczniowie w parach zadają sobie nawzajem pytanie Was ist dein Lieblingsmärchen? Udzielając odpowiedzi, wybierają baśń, w której występuje jedna z postaci widoczna na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca w parach | ||
Nauczyciel prosi uczniów, aby narysowali postać ze swojej ulubionej baśni braci Grimm. Uczniowie prezentują swoje prace na forum, rozpoczynając wypowiedź od Mein Lieblingsmärchen ist … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | praca indywidualna | kartki A4, kredki | |
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, jakie są ich ulubione baśnie i postacie baśniowe. Następnie nauczyciel zaprasza kolejno uczniów, aby wybrali jeden z rekwizytów przyniesionych przez niego na dzisiejszą lekcję (czerwony kapturek, maska wilka, fartuszek, kamizelka, pierniki z kartonu, jabłko, koszyczek, miotła, korona). Rekwizyty mogą się powtarzać i powinno być ich tyle, aby każdy uczeń mógł wybrać coś dla siebie. Uczniowie mówią, jaka według nich baśniowa postać wiąże się z danym rekwizytem.
plenum
15 min
czerwony kapturek, maska wilka, fartuszek, kamizelka, pierniki z kartonu, jabłko, koszyczek, miotła, korona
Nauczyciel rozdaje uczniom ilustrowane książki z baśniami braci Grimm. Prosi, aby uczniowie odnaleźli w książkach ilustrację przedstawiającą postać, która wiąże się z wybranym przez nich rekwizytem. Następnie nauczyciel prezentuje ilustrację i odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zdań (e‑materiał: Przeczytaj).
praca w parach
ilustrowane książki z baśniami braci Grimm
Nauczyciel odtwarza nagranie z polecenia 1 (e‑materiał: Przeczytaj), prosi uczniów o podniesienie książek do góry i powtórzenie za lektorem.
plenum
Nauczyciel zaprasza na środek klasy wszystkich uczniów, którzy mają rekwizyty związane z postaciami Kopciuszka i Królewny Śnieżki. Wypowiada na głos nazwy tych postaci, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu między Klarą, Liną, Timem a Benem. Objaśnia znaczenie nowych wyrazów. Następnie pyta wybranych uczniów: Was ist dein Lieblingsmärchen? Uczniowie odpowiadają w języku polskim zgodnie z tym, jaki rekwizyt wybrali. Nauczyciel wypowiada nazwę postaci w języku niemieckim, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).
plenum
15 min
Nauczyciel zaprasza na środek klasy wszystkich uczniów, którzy wybrali rekwizyty związane z postaciami Czerwonego Kapturka, Kopciuszka oraz Jasia i Małgosi. Następnie ponownie odtwarza nagranie dialogu. Uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, w jakiej nazwy postaci pojawiły się w dialogu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).
plenum
Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie powtarzają, a następnie spacerują po klasie, podchodzą do koleżanki lub kolegi i zadają pytanie Was ist dein Lieblingsmärchen? Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Jeśli nie pamiętają nazwy postaci, pytają nauczyciela.
praca w parach
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby wstali i zaprezentowali swój rekwizyt. Reszta uczniów zgaduje, o jaką baśń chodzi, i podaje nazwę postaci w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
15 min
Nauczyciel zaprasza na środek klasy uczniów, którzy mają rekwizyty związane z baśnią o Jasiu i Małgosi. Następnie odczytuje niemieckie imiona przedstawione w ćwiczeniu 2 (e‑materiał: Sprawdź się) i pyta uczniów, które z nich oznacza Jasia, a które Małgosię. Wskazówką dla uczniów może być ponowne odtworzenie wypowiedzi Tima w dialogu (e‑materiał: Plik audio). Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że imię Hänsel jest zdrobnieniem od imienia Hans, a Gretel zdrobnieniem od Margarete.
plenum
Uczniowie układają w parach puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel prosi ochotników o podanie nazw postaci przedstawionych na ułożonym obrazku. W razie potrzeby koryguje ich wymowę. Uczniowie w parach zadają sobie nawzajem pytanie Was ist dein Lieblingsmärchen? Udzielając odpowiedzi, wybierają baśń, w której występuje jedna z postaci widoczna na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca w parach
Nauczyciel prosi uczniów, aby narysowali postać ze swojej ulubionej baśni braci Grimm. Uczniowie prezentują swoje prace na forum, rozpoczynając wypowiedź od Mein Lieblingsmärchen ist … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
praca indywidualna
kartki A4, kredki
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0