Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Gradowski, Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Rezonans mechaniczny - opis zjawiska i jego przykłady |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, przeprowadzenie doświadczenia, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Co to jest ruch harmoniczny?”, „Co to są drgania wymuszone?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
| |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie zgłaszają pomysły, jak podtrzymać gasnące drgania. Na przykładzie huśtawki dochodzą do wniosku, że siła wymuszająca musi mieć zbliżoną częstotliwość do częstotliwości drgań własnych. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest rezonans. Uczniowie podają przykłady rezonansu z życia codziennego (przykład rezonansu: kiedy jedziesz po wyboistej drodze, a twój samochód zaczyna podskakiwać - to jest przykład oscylacji twojego samochodu na jego częstotliwości rezonansowej, a raczej częstotliwości rezonansowej amortyzatorów. Możesz zauważyć, że kiedy jeździsz autobusem, częstotliwość odbicia jest nieco mniejsza. Jest tak dlatego, że amortyzatory opon mają niższą częstotliwość rezonansową.). Uczniowie oglądają film edukacyjny pokazujący układy (wahadła) znajdujące się w rezonansie. Aby upewnić się, że uczniowie zrozumieli zjawiska pokazane w filmie, pyta uczniów, jak drugie z wahadeł zostało wprawione w ruch. Następnie odpowiadają na pytania związane z filmem. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują w grupach zadania 6 i 8 z zestawu zadań. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1 - 3 z zestawu zadań obowiązkowo, jedno z pozostałych zadań do wyboru. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcjach w celu powtórzenia i lepszego zrozumienia materiału. |