Scenariusz

Autor

Learnetic SA

Temat zajęć

Pomiary temperatury

Grupa docelowa

szkoła podstawowa, klasy 7–8

Ogólny cel kształcenia

Uczeń poznaje zasady działania termometru cieczowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe

1. porozumiewanie się w języku ojczystym;

3. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5. umiejętność uczenia się.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia zasadę działania termometru cieczowego;

  • przelicza wartości temperatury w różnych skalach.

Metody kształcenia

  • problemowe: obserwacja i pomiar

  • praktyczne: metoda laboratoryjna

  • aktywizujące: dyskusja

Formy pracy

nauczanie zespołowe

Pomoce

Do wykonania doświadczeń potrzebne będą:

  • elementy służące do wykonania termoskopów: butelki (kolby) zamykane korkami lub zakrętkami z otworem, przezroczyste rurki, plastelina lub taśma klejąca do uszczelniania ewentualnych nieszczelności, zabarwiona woda (w przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi termoskopy mogą być już wcześniej przygotowane przez nauczyciela);

  • większe od kolb naczynia z ciepłą i zimną wodą;

  • tace lub kuwety zabezpieczające przed rozlewaniem wody;

  • linijka, pisak spirytusowy, stoper.

Elementy termoskopów mogą być też wcześniej przygotowane przez uczniów w ramach pracy domowej.

Uwagi:

Miejsce przejścia rurki przez korek lub zakrętkę musi być dokładnie uszczelnione, np. przez owinięcie fragmentu rurki taśmą klejącą lub oklejenie go plasteliną.

W zastępstwie szklanych rurek laboratoryjnych można wykorzystać łatwo dostępne w sklepach: rurki fermentacyjne do produkcji wina wraz z pasującymi do nich korkami, słomki od napojów, wężyki z PVC. Elastyczne wężyki można przymocować taśmą klejącą do listewki.

R1Otv4hm38dc71
Źródło: LEARNETIC SA, licencja: CC BY 4.0.

Wykorzystując „standaryzowane” zestawy, zawierające kolby o dwóch różnych pojemnościach i rurki o dwóch różnych średnicach, uczniowie mogą badać zależność zmian poziomu od objętości zbiornika i średnicy „kapilary”.

Przebieg lekcji

Czynności do wykonania przed lekcją:

W ramach przygotowania się do lekcji uczniowie oglądają w domu film pt. Czy samodzielnie możemy zbudować termometr? oraz rozwiązują powiązane z nim zadania interaktywne.

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne.

Nauczyciel nawiązuje do tematu lekcji, zadając uczniom pytania, (np.: Jak rozumiecie pojęcie temperatura? Za pomocą jakiego przyrządu można zmierzyć temperaturę powietrza w sali lekcyjnej? Jakie znacie rodzaje termometrów?).

Informuje uczniów, że w trakcie lekcji zbadają, w jaki sposób działa jeden z typów termometrów – termometr cieczowy.

Nauczyciel podaje temat lekcji i omawia jej przebieg.

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły i rozdaje im zestawy do przeprowadzenia doświadczenia oraz karty pracy nr 1.

Zespoły montują modele termoskopów oraz wypełniają karty pracy.

Nauczyciel rozdaje zespołom karty pracy nr 2 oraz naczynia z zimną (o temperaturze ok. 10ºC), a następnie z ciepłą (ok. 50ºC) wodą. Zespoły projektują i wykonują doświadczenie, notują obserwacje. Nauczyciel sugeruje uczniom, by zaznaczali lub mierzyli poziom cieczy w rurce w równych odstępach czasu. Zespoły wraz z nauczycielem omawiają wyniki doświadczenia i wyciągają wnioski. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Czego brakuje wykorzystywanemu w doświadczeniu modelowi termometru (termoskopowi), by można było mierzyć nim temperaturę (chodzi o skalę)?”

Nauczyciel rozdaje zespołom karty pracy nr 3. Zespoły projektują doświadczenie w oparciu o informacje podane na kartach pracy. Nauczyciel pokazuje uczniom termometr pokojowy i prosi o odczytanie z niego temperatury powietrza w klasie. Następnie prosi o przeliczenie tej temperatury na skale Kelvina i Fahrenheita

Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje wiadomości omówione podczas lekcji.

Uczniowie wykonują notatkę w zeszycie.

Praca domowa

Poszukaj informacji i napisz, jak może działać termometr wykorzystujący zjawisko rozszerzalności cieplnej ciał stałych.

R1X7cX3K0qXC61
karty pracy do e-materiału pod tytułem „Czy samodzielnie możemy zbudować termometr?”
Źródło: LEARNETIC SA, licencja: CC BY 4.0.
mffeb6820edd186b6_1520243789506_0

Metryczka

Tytuł

Czy samodzielnie możemy zbudować termometr?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi

Gimnazjum klasa 2

2.8. Temperatura i jej związek z energią kinetyczną cząsteczek

Przedmiot

Fizyka

Etap edukacyjny

szkoła podstawowa, klasy 7–8

Nowa podstawa programowa

IV. Zjawiska cieplne. Uczeń:

2) posługuje się skalami temperatur (Celsjusza, Kelvina, Fahrenheita); przelicza temperaturę w skali Celsjusza na temperaturę w skali Kelvina i odwrotnie;

5) analizuje jakościowo związek między temperaturą a średnią energią kinetyczną (ruchu chaotycznego) cząsteczek;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
8) świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • podaje definicję bezwzględnej skali temperatury;

  • przelicza wartości temperatury w różnych skalach.

Powiązanie z e‑podręcznikiem

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/140548/v/latest/t/student-canon/m/iuOnzkYoWu