Autorki e‑materiału: Marta Hilgier

Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: Język angielski

Temat zajęć: Would You Like to Work from Your Bedroom? / Czy podobałaby ci się praca z własnej sypialni?

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.4, I.12, II.2, II.5, III.1, III.4, III.6, V.8, VI.15, VIII.1, VIII.2, VIII.3, VIII.4, IX.2, XI, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z pracą zdalną.

  2. Uczeń potrafi opisać cechy osoby, dla której praca zdalna jest dobrym rozwiązaniem.

  3. Uczeń potrafi wymienić sytuacje, w których praca zdalna jest możliwa i/lub konieczna.

  4. Uczeń tworzy wypowiedzi ustne i pisemne na temat wad i zalet home office.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat sposobów organizowania własnego czasu pracy.

  2. Uczeń kształtuje świadomość wagi higieny pracy i balansu pomiędzy pracą i życiem prywatnym.

  3. Uczeń kształtuje świadomość własnych preferencji, możliwości i ograniczeń związanych z kwestią pracy zdalnej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście);

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części);

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu).

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. podejście komunikacyjne

  3. podejście humanistyczne

  4. metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica multimedialna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: You all (probably) know the experience of online classes. Do you like studying online? Why? Why not?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach rozgrzewki uczniowie układają puzzle w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Does your online school day look like this? – pyta nauczyciel, a uczniowie odpowiadają.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst o pracy online i samodzielnie wybierają właściwy tytuł dla tekstu w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają wybór cytatami z tekstu.

  2. Nauczyciel powtarza wybrany przez uczniów tytuł z Exercise 2 (Przeczytaj), zwracając się do klasy pytaniem: What about you? Are you suited to be a digital nomad? Po czym uczniowie, pracując w grupach trzy-, czteroosobowych, rozmawiają i używając informacji z tekstu, odpowiadają na pytania z Exercise 3 (Przeczytaj):

1. Why has working remotely grown in popularity recently?

1. Who can take advantage of the home office?

1. What kind of people find the idea of a virtual office unappealing?

1. What jobs can never be done by computers and why?

Po zakończeniu rozmów uczniowie dzielą się przemyśleniami na forum klasy.

  1. Uczniowie czytają tekst raz jeszcze i samodzielnie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Odczytują wyrażenia i ich definicje na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie uzupełniają w parach Exercise 5 (Przeczytaj) i chętna osoba czyta tekst na forum klasy, a inna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie oglądają prezentację multimedialną, a następnie porządkują nagrania w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie oglądają prezentację ponownie. Pracują w parach i wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują w parach Exercise 5 (Prezentacja multimedialna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie pracują w parach i rozmawiają na temat wad i zalet pracy i nauki zdalnej. Następnie wykonują ulotkę informacyjną zawierającą zebrane informacje, a następnie prezentują ją klasie. Jeśli nauczyciel zadecyduje, żeby ulotkę wykonali w ramach pracy domowej, prosi o podsumowanie dyskusji w parach na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–8 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się):

You have recently talked about different aspects of working remotely in your career counselling classes. Write an email to a friend in which:

- give two reasons why why many people decide to work remotely these days;

- list one advantage and one disadvantage of working remotely;

- explain why you would or wouldn’t like to be a digital nomad;

- express your opinion about the future of working remotely.

Your email should have 100‑150 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej lub pracy w parach na lekcji uczniowie na podstawie treści prezentacji multimedialnej zapisują w postaci ulotki informacyjnej wady i zalety pracy zdalnej. Na kolejnej lekcji lub (jeśli praca wykonywana była w parach podczas lekcji) po wykonaniu ulotki, prezentują efekty swojej pracy na forum klasy.