Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Atmosfera Ziemi i jej znaczenie
Grupa docelowa
szkoła ponadpodstawowa, klasa I (zakres rozszerzony)
Ogólny cel kształcenia
umiejętność scharakteryzowania atmosfery pod względem jej budowy i składu;
umiejętność wyjaśniania procesów zachodzących w przypowierzchniowej warstwie atmosfery: chmur, opadów i osadów atmosferycznych
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. porozumiewanie się w języku ojczystym;
5. umiejętność uczenia się;
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
wymienia gazy wchodzące w skład powietrza atmosferycznego;
wyszczególnia i charakteryzuje warstwy, z jakich zbudowana jest atmosfera;
wyjaśnia, co jest przyczyną zróżnicowania temperatury powietrza;
omówia znaczenie warstwy ozonowej dla życia na Ziemi.
Metody kształcenia
metoda asymilacji wiedzy: pogadanka
metoda oglądowa: film
metoda programowana: praca z użyciem programów komputerowych
metoda problemowa: obserwacja
Formy organizacji pracy:
indywidulana
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Przywitanie uczniów i przedstawienie tematu lekcji.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co to jest atmosfera? Dlaczego uważamy, że atmosfera ziemska jest ważna? Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytania nauczyciela
Faza realizacyjna
Nauczyciel zaprasza uczniów do okna i prosi, aby wymienili zjawiska pogodowe jakie właśnie widzą (np. chmury, opady, rosa, szron).
Nauczyciel pyta uczniów, czy umieją wytłumaczyć jak powstają zjawiska, które zaobserwowali za oknem. Uczniowie starają się wytłumaczyć kolejne etapy powstawania różnych zjawisk atmosferycznych.
Nauczyciel pyta uczniów: W której warstwie zachodzą zjawiska pogodowe? Czy znają nazwy innych warstw atmosfery i czy potrafią podać ich cechy charakterystyczne? Nauczyciel rozdaje uczniom schemat z warstwami atmosfery (załącznik: karta pracy), który po projekcji filmu uczniowie będą uzupełnić.
Nauczyciel zaprasza uczniów do wspólnego obejrzenia filmu pt.: Atmosfera Ziemi i jej znaczenie.
Po scenach filmu, w których omawiane są warstwy atmosfery nauczyciel na chwilę przerywa projekcję, a uczniowie w odpowiednich miejscach schematu wpisują nazwy warstw atmosfery i charakteryzujące je wartości.
Po zakończeniu filmu nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Następnie rozdaje im kartki oraz przydziela nazwę zjawiska (chmura, deszcz, grad, inwersja temperatury) którego proces powstawania, w postaci schematu, trzeba będzie narysować na podstawie informacji zawartych w filmie.
Następnie nauczyciel zbiera rysunki od uczniów i robi losowanie, każda grupa otrzyma schemat narysowany przez inną grupę, dla którego wykonuje charakterystykę.
Uczniowie (przedstawiciele każdej grupy) odczytują wykonane przez siebie opisy.
Faza podsumowująca
Uczniowie w ramach przypomnienia wymieniają charakterystyczne elementy każdej z warstw atmosfery ziemskiej
Uczniowie rozwiązują interaktywne ćwiczenia multimedialne.
Praca domowa
Na podstawie powszechnie dostępnych źródeł wymień rodzaje mgły i opisz okoliczności ich powstawania
Metryczka
Tytuł
Atmosfera ziemska i jej znaczenie
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
3.1. Przyczyny zróżnicowania temperatury powietrza w różnych częściach świata
1. Jakie są najważniejsze składniki powietrza atmosferycznego?
2. Z jakich warstw zbudowana jest atmosfera?
3. Od czego zależy temperatura powietrza
Przedmiot
Geografia
Etap edukacyjny
szkoła ponadpodstawowa (zakres podstawowy)
Nowa podstawa programowa
III. Dynamika procesów atmosferycznych i hydrologicznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów, ruchy wody morskiej, źródła i wody podziemne, ustroje rzeczne, typy jezior.
Uczeń:
1) wykazuje związek między budową atmosfery, a zjawiskami i procesami meteorologicznymi;
7) dostrzega prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów atmosferycznych.
Kompetencje kluczowe
1. porozumiewanie się w języku ojczystym;
5. umiejętność uczenia się.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
opisuje budowę i skład atmosfery ziemskiej
wyjaśnia powstawanie zjawisk atmosferycznych w przypowierzchniowej warstwie atmosfery
podaje przyczyny zróżnicowania wysokości troposfery na kuli ziemskiej
wyjaśnia znaczenie warstwy ozonowej dla życia na Ziemi
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/148602/v/52/t/student-canon/m/iPJYLMph3M#iPJYLMph3M_d5e215